Refundacja poniesionych przez rodziców kosztów dowozu dzieci komunikacją publiczną

Stanowisko RIO Białystok:

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku odpowiadając na pismo z dnia 22 kwietnia 2020 roku, numer sprawy: OG.074.1.2020, otrzymane drogą mailową i zawarte w nim pytanie, wyraża następujący pogląd w sprawie.

Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r., poz. 1148: t.j ze zm.) nie regulują szczegółowych kwestii związanych z organizacją dowożenia dzieci, w tym zwrotu kosztów przejazdu dziecka i opiekuna prawnego środkami komunikacji publicznej. Ustawodawca wskazuje jednak na obowiązek gminy zapewnienia wszystkim dzieciom, zarówno korzystania z wychowania przedszkolnego jak też spełnienia obowiązku szkolnego, co realizują dwojako: poprzez zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka albo zwrot kosztów przejazdu dziecka i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice. W ramach przysługującej gminom zasadzie samodzielności wyrażonej w art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 7l3:t.j ze zm.), organy gminy mają możliwość samodzielnego regulowania kwestii związanej z wyborem sposobu realizacji ustawowego obowiązku dowożenia dzieci i uczniów do szkół w obwodach, w których zamieszkują. W przypadku refundacji poniesionych przez rodziców kosztów należy mieć na uwadze, że zwrot winien dotyczyć kosztów przejazdu zarówno dzieci ewentualnie rodziców w celu umożliwienia spełnienia dzieciom obowiązku wychowania przedszkolnego bądź szkolnego, który to obowiązek, w związku z wprowadzonym przez rząd stanem epidemii nie jest obecnie realizowany. Ponadto zwrot kosztów zawsze dotyczy kosztów przejazdu a nie kosztów zakupu biletów komunikacji miejskiej, tym bardziej żc w chwili obecnej w okresie od 12 marca do 25 maja 2020 włącznie, zakupione bilety nie mogły i nie będą wykorzystane na realizację spełnienia obowiązku szkolnego czy wychowania przedszkolnego.

Reasumując, w analizowanym stanie faktyczno-prawnym. biorąc jednocześnie pod uwagę zasadę oszczędnego, racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi, należy wskazać, żc brak jest podstawy prawnej do wydatkowania przez gminę środków z przeznaczeniem na refundację poniesionych przez rodziców kosztów dowozu dzieci komunikacją publiczną. W przypadku nic korzystania z komunikacji publicznej w celu spełnia obowiązku szkolnego i wychowania przedszkolnego, co bezsprzecznie ma miejsce w obecnym czasie, w związku z wprowadzonym przez rząd ograniczeniem funkcjonowania jednostek sytemu oświaty w trybie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 1 marca 2020 roku, w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVlD-19, (Dz.U. z 2020r oku, poz. 410 ze zm.), faktycznie poniesione przez rodziców koszty zakupu biletów w tym okresie nie uzasadniają refundacji tych kosztów przez gminę.

W aktualnie obowiązującym porządku prawnym brak jest podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej wykładni przepisów prawa. Niniejsze stanowisko w sprawie proszę potraktować jako niewiążącą opinię prawną.

Ponadto proszę zapoznać się z treścią komunikatu Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku zamieszczonym na stronie internetowej RIO w Białymstoku, adres: www.bialystok.rio.gov,pl w sprawie udzielania przez RIO w Białymstoku wyjaśnień dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych.

{Urząd Miasta Szczuczyn, 2020-04-22, sygn. OG.074.1.2020}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, 2020-05-05, sygn. RIO.II-25-14/20}