Stan faktyczny:
Centrum Obsługi Administracyjno-Finansowej i Organizacyjnej Placówek Wsparcia w Kielcach zwane dalej COPW działa od 1 stycznia 2020r. Utworzone zostało przez Radę Miasta Kielce (Uchwałą nr XX/385/2019 z dnia 21 listopada 2019r.) jako jednostka budżetowa. Przedmiotem działalności jednostki jest obsługa pięciu jednostek budżetowych pod nazwą Środowiskowe Domy Samopomocy typu A, B, C w zakresie min. obsługi księgowo-finansowej, kadrowej i administracyjnej. Środowiskowe Domy Samopomocy są dziennymi ośrodkami wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi, nie wymagających leczenia szpitalnego, które wymagają pomocy do życia w środowisku rodzinnym i społecznym, w szczególności w celu zwiększenia zaradności i samodzielności życiowej. Pobyt w SDS-ie przyznawany jest na podstawie decyzji administracyjnej wydawanej przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Kielcach. Na swoją działalność ŚDS-y otrzymują dotację z Urzędu Wojewódzkiego są to bowiem zadania z zakresu administracji rządowej zlecone ustawami. Uczestnicy przebywający w Środowiskowych Domach Samopomocy korzystają z gorących posiłków, które dostarcza Miejska Kuchnia Cateringowa w Kielcach. Za dostarczone posiłki Miejska Kuchnia Cateringowa wystawia ŚDS-om noty obciążeniowe. Środowiskowe Domy Samopomocy na mocy porozumienia z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie otrzymują refundację za zapłacone posiłki na podstawie noty obciążeniowej wystawionej przez ŚDS na rzecz MOPR-u.
Pytanie:
1. Czy właściwe jest ujęcie środków otrzymanych z Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie jako zmniejszenie kosztów i wydatków roku bieżącego?
2. Czy właściwe jest księgowanie:
– nota wystawiona przez Miejską Kuchnię Cateringową: Wn 402 Ma 201(§ 4300)
– zapłata noty cateringowej: Wn 201, Ma 130(§ 4300)
– wpływ na rachunek wydatków refundacji z MOPR: Wn 130 Ma 402(§ 4300)
– PK techniczny zapis ujemy 130/130 oraz 402/402(§ 4300)
Stanowisko własne pytającego:
W naszej ocenie zapłata za posiłki przez ŚDS nie stanowi kosztów, a refundacja z MOPR nie stanowi dochodu dla jednostki. Bowiem zarówno Środowiskowe Domy Samopomocy jak i Miejska – Kuchnia Cateringowa oraz Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej są jednostkami-budżetowymi- tej samej jednostki samorządu terytorialnego. Jeżeli dofinansowanie z MOPR-u będzie ujmowane w ŚDS-ie jako dochody na podstawie wystawionej noty, którą ŚDSu obciąży MOPR, to może dojść do „przeszacowania budżetu” polegające na zdublowaniu wydatków związanych z posiłkami dla uczestników ŚDS-ów gdyż środki przekazane do ŚDS-u będą w MOPR traktowane jako wydatek budżetowy a w ŚDS-ie jako zakup posiłków, który również będzie wydatkiem budżetowym. A to oznacza, że jednostka samorządu terytorialnego otrzyma sprawozdanie o dochodach RB-27S i sprawozdanie o wydatkach RB-28S ŚDS oraz od MOPR sprawozdanie o wydatkach RB-28S, co oznacza zdublowanie wydatków i wykazanie nieprawdziwych dochodów tj. ich przeszacowanie.
Ewentualne ujmowanie dofinansowania do posiłków (finansowane z MOPR-u) w ŚDS-e na dochodach również będzie nieprawidłowością i również doprowadza do przeszacowania budżetu, tym razem po stronie przychodów.
Odpowiedź RIO Kielce:
Wnioskiem z dnia 25.03.2020 roku, doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 02.04.2020 roku, zwrócił się Pan o udzielenie odpowiedzi na pytania:
- Czy właściwe jest ujęcie środków otrzymanych z Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie jako zmniejszenie kosztów i wydatków roku bieżącego?
- Czy właściwe jest księgowanie:
– nota wystawiona przez Miejską Kuchnię Cateringową: Wn 402, Ma 201 (§ 4300)?Zapłata noty cateringowej: Wn 201, Ma 130 (§ 4300)?- wpływ na rachunek wydatków refundacji z MOPR: Wn 130, Ma 402 (§ 4300)?- PK techniczny zapis ujemny 130/130 oraz 402/402 (§ 4300)?
Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach podziela, co do zasady, zaprezentowane przez Pana stanowisko we wniosku o udzielenie wyjaśnienia.
Odpowiadając na powyższe pytania, wskazać należy na następujące okoliczności.
Wskazany we wniosku o udzielenie wyjaśnienia § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 1718), zgodnie z którym kwoty dochodów nienależnie wpłaconych (pobranych) lub orzeczonych do zwrotu stanowią nadpłaty w przedmiotowej sprawie, nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie. Z kolei § 19 ust. 1 w/w rozporządzenia określa, że uzyskane przez państwowe jednostki budżetowe zwroty wydatków dokonanych, w tym samym roku budżetowym zmniejszają wykonanie planowanych wydatków, w tym roku budżetowym. Jednakże ze względu na fakt, iż Centrum jest samorządową jednostką budżetową powyższy przepis nie może bezpośrednio stanowić podstawy przyjętego w jednostce rozwiązania.
Niemniej jednak Centrum zobowiązane jest do prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.) oraz zasadami wyszczególnionymi w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, z uwzględnieniem zasad wynikających z rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakład ów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami jednostki (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 342).Zgodnie ze wskazanymi powyżej przepisami, Centrum obowiązane jest stosować przyjęte zasady (politykę) rachunkowości, rzetelnie i jasno przedstawiając sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy. Zasady politykę (rachunkowości) ustala i aktualizuje kierownik jednostki, który w ocenie Izby, może w niej określić zasady funkcjonowania kont, zapewniające sposób ewidencji zwrotów wydatków.
Natomiast biorąc pod uwagę zasady funkcjonowania kont zespołu 4 określone w załączniku nr 3 do w/w rozporządzenia, w ocenie izby za bezpodstawne należy uznać ujmowanie technicznych zapisów na kontach zespołu 4. Zmniejszenie kosztów ujmuje się na stronie Ma tych kont.
Jednakże kierownik jednostki, ustalając zakładowy plan kont należy mieć na uwadze, że stosownie do § 20 ust. 1 pkt 4 lit a) powinien on uwzględniać ustalenia zarządu jednostki samorządu terytorialnego dotyczące zasad grupowania operacji gospodarczych istotnych dla rodzaju działalności.
Jednocześnie pragnę podkreślić , że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.
{Centrum Obsługi Administracyjno-Finansowej i Organizacyjnej Placówek Wsparcia w Kielcach, 2020-03-25, sygn. L.dz. 976}
{RIO Kielce, 2020-04-29, sygn. WI.54.25.2020}