Wynagradzanie dla członków społecznej komisji mieszkaniowej

Pytanie:

W oparciu o art.21 ust.3 pkt.5 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów , mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego / Dz. U. z 2019 roku, poz.1182 ze zm. / Rada Miejska w Sokółce w dniu 28 września 2007 roku powzięła Uchwałę o nr XV/103/07 w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Sokółka. W Uchwale tej stwierdziła m.in. że Społeczną Komisję Mieszkaniową powołuje Burmistrz Sokółki, a do jej kompetencji należy opiniowanie wniosków o zawarcie urnowy najmu lokali oraz uczestniczenie w oględzinach pomieszczeń zajętych przez osoby ubiegające się o wynajęcie lokalu komunalnego. Na podstawie tej Uchwały, Burmistrz Sokółki Zarządzeniem nr 145/2007 powołał taką Komisję. Jednak w tym zarządzeniu brak jest postanowień dotyczących przyznania jej członkom wynagrodzenia lub diety. Członkowie tej Komisji skierowali zapytanie pod adresem Burmistrza Sokółki, czy jej członkom przysługuje wynagrodzenie za poświęcony czas lub dieta. W tej sprawie, skierowaliśmy zapytanie do miejscowego Radcy Prawnego która w formie opinii prawnej poleciła zwrócić się do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z zapytaniem „ czy RIO w Białymstoku nie dostrzega naruszenia przepisów prawa w przypadku przyznania w drodze zarządzenia Burmistrza wynagrodzenia członkom Społecznej Komisji Mieszkaniowej np. w formie diety”. Nadmieniła także że „stanowisko RIO ostatecznie rozwieje wątpliwości interpretacyjne, gdyż ostatnie dostępne stanowisko interpretacyjne RIO” pochodzi z 2005 roku i konieczne staje się ustalenie czy dotychczas prezentowane stanowisko RIO jest aktualne.

Stanowisko RIO Białystok:

Odpowiadając na wniosek nr GR.K.7132.1.2020GF z dnia 19 marca 2020 r. o udzielenie wyjaśnienia w zakresie możliwości wypłaty wynagrodzenia członkom Społecznej Komisji Mieszkaniowej Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku informuje, co następuje.

Rada Miejska w Sokółce dnia 28 września 2007 roku podjęła uchwałę nr XV/103/07 w sprawie ustalenia zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Sokółka, Na podstawie § 8.1 pkt 1 wskazanej uchwały, w celu poddania kontroli społecznej trybu rozpatrywania wniosków o najem lokali. Burmistrz powołuje Społeczną Komisję Mieszkaniową, co jest zgodne z art. 21 ust. 3 pkt 5 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jedn. Dz.U.2020.611 ze zm.). Zgodnie z informacją przekazaną we wniosku. Burmistrz Sokółki zarządzeniem nr 145/2007 powołał taką komisję (dokument jest niedostępny na stronach internetowych, w tym BIP Urzędu).

Przywołana uchwała Rady Miejskiej z dnia 28 września 2007 roku, nie zawiera postanowień w zakresie jakichkolwiek form wynagradzania członków Społecznej Komisji Mieszkaniowej. Określono jedynie, iż w skład Komisji wchodzi minimum pięciu przedstawicieli społeczności lokalnej, za obsługę organizacyjną odpowiada właściwa jednostka organizacyjna Urzędu, zaś do kompetencji Komisji należy opiniowanie wniosków o zawarcie umowy najmu lokalu oraz uczestniczenie w oględzinach pomieszczeń zajętych przez osoby ubiegające się o wynajęcie lokalu.

Należy zauważyć, że przepisy powszechnie obowiązujące nic umożliwiają Komisji odpłatnego wykonywania czynności. Nic przyznają również możliwości dochodzenia zwrotu wynagrodzenia, utraconego w związku z niewykonywaniem pracy, od organu ustalającego zasady wykonywania społecznej kontroli procesów, o których mowa w art. 21 ust. 3 pkt 5 ustawy o ochronie praw lokatorów mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego. Wiąże się to bezpośrednio z brakiem prawnego obowiązku brania udziału w procesie społecznej kontroli. Członkowie Społecznej Komisji Mieszkaniowej, z racji swojego społecznego charakteru – zgodnie z powszechnie uznanym znaczeniem tego słowa – wykonują pracę bezinteresownie (honorowo). Ustalenie wynagrodzenia za udział w pracach Komisji byłoby możliwe tylko pod warunkiem istnienia regulacji prawnej ustalającej kompetencyjne, materialne i procesowe podstawy przyznawania (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 27.10.201 0 r., sygn. akt IV SA/Wr 322/10).

{Urząd Gminy Sokółka, 2020-03-19, sygn. GR.K.7132.1.2020GF}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, 2020-04-08, sygn. RIO-II-025-6/20}