Stanowisko RIO Białystok:
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku udzielając odpowiedzi na wniosek z dnia 30 .10.2019 roku o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych popiera stanowisko własne wyrażone przez wnioskodawcę w zakresie oceny prawnej zaistniałego stanu taktycznego, będącego przedmiotem rozważań.
Uzupełniająco, należy wskazać, że zgodnie z art. 106 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.), w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne, przy czym do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłków w stołówce szkolnej, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.
Odnośnie do kosztów dowozu posiłków, o które również pyta wnioskodawca, należy wskazać na stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażone na gruncie przepisów ustawy o systemie oświaty. Jak zauważył Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 24.11.2010 r. (I OSK 1554/10), uczniowie płacą za składniki służące do przygotowania posiłków, z których korzystają w stołówce szkolnej, natomiast pozostałe koszty, takie jak wynagrodzenie pracowników, składki naliczane od ich wynagrodzeń oraz nakład} na utrzymanie kuchni, powinny obciążać organ prowadzący. Jeśli w szkole nie ma kuchni, organ prowadzący nie ponosi kosztów jej utrzymania, ale ma obowiązek pokrycia wydatków związanych z przygotowaniem i dowozem posiłków do zorganizowanej przez gminę stołówki.
Przytoczone stanowisko Sądu znajduje uzasadnienie do rozstrzygnięcia spornych kwestii w zakresie analizowanego w niniejszej sprawie zagadnienia, tj: ponoszenia i rozliczania opłat za koszty związane /. dostarczaniem przez firnie zewnętrzną posiłków do stołówki szkolnej, z uwagi, na treść art. 106 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe, który recypuje (właściwie bez zmian, w zakresie analizowanego problemu) dotychczasowy art. 67a ustawy o systemie oświatę, w brzmieniu obowiązującym w dacie wydania w/w wyroku NSA. na którym Sąd oparł swoje stanowisko.
W ocenie Izby oznacza to. że poza kosztami przygotowania posiłków skalkulowanymi przez firmę cateringową, ponoszonych przez ucznia, organ prowadzący ureguluje pozostałe koszty, w tym wynagrodzenia pracowników, składek naliczanych od tych wynagrodzeń, utrzymania stołówki oraz związanych z przygotowaniem i dowozem posiłków, ze środków otrzymanych przez gminę w ramach subwencji oświatowej.
W obecnie obowiązującym porządku prawnym brak jest podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej wykładni przepisów prawa. Wobec tego niniejsze stanowisko w sprawie proszę potraktować jako niewiążącą opinię prawną.
{Urząd Gminy Suwałki, 2019-10-30, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, 2019-11-20, sygn. RIO.II-025-36/19}