Stanowisko RIO Wrocław:
W odpowiedzi na wniosek z dnia 27 marca br. o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, w tym przypadku przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2014 poz. 1053 z późn. zm.) w zakresie sposobu zaklasyfikowania zwrotu nadpłaty w opłacie skarbowej na rzecz podatnika wraz z należnym oprocentowaniem – Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu wyjaśnia, co następuje:
Zasady ujmowania zwrotu nadpłat, zwrotu dochodów nienależnie wpłaconych oraz wypłaty oprocentowania dotyczące państwowych jednostek budżetowych uregulowane zostały przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz.U. z 2015 poz. 1542). Zgodnie z § 18 rozporządzenia, kwoty dochodów nienależnie wpłaconych (pobranych) lub orzeczonych do zwrotu stanowią nadpłaty (ust. 1), stąd zwroty nadpłat ujmuje się w tej podziałce klasyfikacji dochodów na którą zalicza się bieżące wpływy tego samego rodzaju (ust. 3), a oprocentowanie nadpłat należności budżetowych pomniejsza dochody budżetowe z tytułu odsetek za zwłokę (ust. 6). Z przepisów tych wynika zastosowanie do zwrotu nadpłat i wypłaty oprocentowania paragrafów właściwych dla dochodów klasyfikacji budżetowej. Według wyjaśnień Ministerstwa Finansów, jeżeli samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają opracowanych przez siebie szczegółowych zasad dokonywania zwrotu nadpłat (w tym z lat ubiegłych) to winny kierować się przepisami wprowadzonymi w przedmiotowym rozporządzeniu (pismo MF z 12 października 2007 r. znak SR1-4834-767/MSJ/2007/1450).
Zdaniem Izby, zasada ujmowania zwrotu nadpłat (wraz z oprocentowaniem) polegająca na zmniejszeniu dochodów budżetowych ma swoje odzwierciedlenie w przepisach dotyczących zasad rachunkowości dla samorządowych jednostek budżetowych, określonych zarówno w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. poz. 1911) jak i rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 208 poz. 1375), w myśl których ewidencja na stronie Wn konta „221 Należności z tytułu dochodów budżetowych” obejmuje zwroty nadpłat oraz wypłaty należnego podatnikom oprocentowania za nieterminowy zwrot nadpłaty a na koncie „720 Przychody z tytułu dochodów budżetowych” księguje się przychody z tytułu podatków, ujmując na stronie Wn konta także odpisy z tytułu należnego podatnikowi oprocentowania za nieterminowy zwrot nadpłaty.
{Urząd Miasta Wałbrzycha, 2018-03-27, sygn. nieznana}
{RIO Wrocław, 2018-04-24, sygn. P.WR.54.15.2018}