Dotowanie niepublicznej bursy szkolnej – absolwenci szkół i ich pobyt w bursie w wakacje po ukończeniu nauki

Stan faktyczny:

Pracownicy Wydziału Edukacji przeprowadzają kontrolę w niepublicznej placówce – bursie szkolnej. Przedmiotem kontroli jest m.in. prawidłowość pobrania dotacji oświatowej w 2016 r. z budżetu Miasta Łomża. Wychowankami bursy są m.in. uczniowie ostatnich klas liceów i techników (maturzyści). Uczniowie Ci ukończyli naukę w kwietniu 2016 r. Na podaniach rodziców o przyjęcie ich dzieci do bursy, dyrektor bursy wskazywał datę wyprowadzki wychowanka w dniu 31.08.2016 r.( potwierdza to również wpis w prowadzonej przez bursę Księdze Wychowanków).
Organ prowadzący bursy w składanych informacjach miesięcznych wykazywał wychowanków (maturzystów – absolwentów) za kolejne miesiące po ukończeniu przez nich szkoły, do końca roku szkolnego, tj. do dnia 31.08.2016 r.

Pytanie:

Czy niepublicznej bursie szkolnej zapewniającej opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania przysługuje dotacja (3wiatawa za absolwentów (maturzystów) kończących naukę w kwietniu za okres do końca sierpnia, tj. do końca roku szkolnego?”

Stanowisko własne:

Bursa niepubliczna nie ma zagwarantowanego ustawowo prawa pobierania dotacji do końca roku szkolnego na absolwentów szkół, którzy w ostatnim roku nauki szkolnej korzystali z jej usług. Wyjątek taki został zastrzeżony wyłącznie w odniesieniu do szkół niepublicznych wymienionych w art. 90 ust. 3 w zw. z ust. 21 ustawy o systemie oświaty, czyli innych szkół niż te, w których jest realizowany obowi4zek szkolny tub obowi4zek nauki, a w których zajęcia dydaktyczno – wychowawcze w klasach (semestrach) programowo najwyższych koncz4 sic w kwietniu lub czerwcu. Natomiast prawo do dotacji na każdego absolwenta szkoty w okresie ad miesiąca nastepuj4cego po miesiącu, w którym ukończył szkołę, do końca roku szkolnego, w którym absolwent ukończył szkołę nie dotyczy placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, ponieważ żaden przepis art. 90 ustawy a systemie oświaty nie odsyła do odpowiedniego stosowania art. 90 ust. 21 ustawy o systemie oświaty do placówek wymienionych w art. 90 ust. 3a tej ustawy.
Zdaniem pytaj4cego, organ prowadzący prawidłowo wykazywał wychowanków bursy (maturzystów) w składanych co miesi4c informacjach, gdyż datę 31.08.2016 r. wykazano jako datę wyprowadzki wychowanka z bursy. Zatem, niepublicznej bursie szkolnej przysługiwała dotacja oświatowa za absolwentów (maturzystów) koricz4cych szkoty w kwietniu, za okres do końca sierpnia, tj. do końca roku szkolnego.

Stanowisko RIO Białystok:

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, odpowiadając na wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych z dnia 7.10.2020 roku, otrzymany w dniu 12.10.2020 roku i zawarte w nim pytanie, wyraża następujący pogląd w sprawie.

Zasady dotowania niepublicznych burs jako placówek zapewniających opiekę i wychowanie wychowankom/uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, w okresie w jakim opisany stan faktyczny miał miejsce, określał art. 90 ust. 3a w zw. z art. 2 pkt 7 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.), stanowiąc, że takie bursy otrzymują na każdego wychowanka dotację z budżetu powiatu w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego wychowanka w części oświatowej subwencji ogólnej dla powiatu, pod warunkiem że osoba prowadząca niepubliczną placówkę poda organowi właściwemu do udzielenia dotacji informację o planowanej liczbie wychowanków nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji. Dotacja przekazywana jest w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca, z tym że część za grudzień jest przekazywana w terminie do dnia 15 grudnia, o czym stanowi art. 90 ust. 3c ustawy o systemie oświaty. Z powołanych regulacji wynika, że ustawodawca wprowadził dofinansowanie niepublicznych placówek zapewniających opiekę i wychowanie wychowankom/uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, które przyznawane jest na dany rok, a nie na okres trwania nauki. W tym kontekście miarodajnym okresem rozliczeniowym na gruncie ustawy o systemie oświaty jest rok szkolny, który we wszystkich szkołach i placówkach rozpoczyna się z dniem 1 września każdego roku, a kończy z dniem 31 sierpnia następnego roku – art. 63 analizowanej ustawy.

Reasumując Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku uważa, iż przyznawane niepublicznym placówkom (bursom szkolnym) dotacje służą działalności statutowej w ciągu całego roku (dotacja jest jedna, lecz wypłaca się ją w 12-u częściach). Dodatkowo, placówki te związane są bezpośrednio z działalnością szkół i działają równolegle do nich, co prowadzi do równoprawnego traktowania tych podmiotów w ich prawie do kalkulowania dotacji w okresie wakacji letnich (funkcjonowanie bursy w miesiącach letnich pociąga określone stałe wydatki, takie jak wynagrodzenie pracowników czy koszty utrzymania bazy lokalowej, itp.) oraz w okresie od miesiąca następującego po miesiącu, w którym kończą się zajęcia dydaktyczno -wychowawcze w kwietniu lub czerwcu do końca roku szkolnego w którym absolwent ukończył szkołę, co uzasadnia treść art. 90 ust.2f ustawy o systemie oświaty, obowiązujący w dacie analizowanego stanu faktyczno – prawnego niniejszej sprawy.

W aktualnie obowiązującym porządku prawnym brak jest podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej wykładni przepisów prawa. Niniejsze stanowisko w sprawie proszę potraktować jako niewiążącą opinię prawną.

{Urząd Miasta Łomża, 2020-10-07, sygn. nieznana}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, 2020-11-12, sygn. RIO.II-025-31/20}