Stanowisko RIO Białystok:
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku opowiadając na pismo z dnia 24 lipca 2019 roku. otrzymane w dniu 31.07.b.r. numer: GKRiOŚ.6236.1.5.2019 i zawarte w nim pytanie, z prośbą o wydanie opinii w sprawie, wyraża następujący pogląd w sprawie.
Przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska (t.j: Dz. U. z 2013 r. poz. 1232 ze zm.) wprowadzają rozwiązania pozwalające na przyznawanie dotacji celowych między innymi osobom fizycznym i wspólnotom mieszkaniowym realizującym zadania z zakresu ochrony środowiska. Konkretnie chodzi o art. 403 ust. 4 -6 wyżej wskazanej ustawy. Jak wynika z art. 403 ust.4 powyższej ustawy, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej może polegać na udzieleniu dotacji celowej w rozumieniu ustawy z 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.) między innymi z budżetu gminy na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji, między innymi podmiotów wskazanych powyżej. Odpowiednia rada gminy w drodze uchwały określa zasady udzielania dotacji celowej obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielenia dotacji i sposób jej rozliczenia.
Jednocześnie należy zauważyć, że przywołana ustawia w żaden sposób nie precyzuje pojęcia „kosztów inwestycji” i nie odsyła do definicji zawartych w innych przepisach funkcjonujących w systemie finansów publicznych a także poza nim. Z tego względu uzasadnione jest twierdzenie, że w zakresie zadań wykonywanych przez podmioty ubiegające się o dofinansowanie koszt) takie mogą być rozpatrywane w różnym zakresie wydatków ponoszonych na zadania wskazane przez organ stanowiący w odpowiedniej uchwale.
Reasumując, Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku nie kwestionuje przyznania osobom fizycznym i innym podmiotom enumeratywnie wymienionym w art. 403 ustawy – Prawo ochrony środowiska dotacji celowych, dzięki którym możliwa jest ochrona środowiska, co niewątpliwie ma miejsce w przypadku realizacji przedsięwzięcia, o którym mowa w Pana piśmie, tj. demontażu, odbioru i utylizacji pokryć dachowych zawierających azbest. Zdaniem tut. Izby tego rodzaju zadania związane z szeroko rozumianym usuwaniem azbestu mogą być traktowane jako koszty inwestycji i mogą być dofinansowywane w formie dotacji celowej na podstawie omawianych przepisów.
W obecnie obowiązującym systemie prawa brak jest podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej wykładni przepisów prawa, dlatego niniejsze stanowisko proszę potraktować jako niewiążącą opinie prawną.
Ponadto proszę zapoznać się z treścią komunikatu Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku zamieszczonego na stronie internetowej www.bip.bialystok.rio.gov.pl, w sprawie udzielania przez RIO w Białymstoku wyjaśnień dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych.
{Urząd Miasta Augustowa , 2019-07-24, sygn. GKRiOŚ.6236.1.5.2019}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, 2019-08-20, sygn. RIO.II-025-23/19}