Co należy zaliczyć do kosztów utrzymania ucznia w samorządowych placówkach?

Stan faktyczny:

Gmina Andrespol zwraca się z uprzejmą prośbą o udzielenie wyjaśnień w kwestii składników wpływających na ustalenie wielkości dotacji dla niepublicznego podmiotu. Wątpliwości nasze prezentujemy poniżej przedstawiając je w formie pytań.

Na terenie gminy Andrespol funkcjonują 3 niepubliczne przedszkola do których uczęszcza wg zgłoszenia na 30 września 2013 rok 100 dzieci. (w tym 3 niepełnosprawnych uczniów). dotowane w wysokości 75 % kosztów utrzymania uczniów w samorządowych przedszkolach.

Pytanie:

W związku z wątpliwościami dotyczącymi m.in. prawidłowego kwalifikowania wydatków na działalność samorządowych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych będących podstawą do przekazywania dotacji na rzecz niepublicznych podmiotów, zwracamy się z następującymi zapytaniami:
1. Czy do kosztów utrzymania ucznia w samorządowych placówkach należy również zaliczyć wydatki związane z:
a) prowadzeniem oddziałów przedszkolnych,
b) wydatki związane z dokształcaniem nauczycieli
c) wydatki funkcjonowania przedszkola finansowanego z POKL.
2. Czy do rozliczenia dotacji między gminami dla przedszkoli niepublicznych na ucznia niebędącego mieszkańcem gminy dotującej dane przedszkole, a uczęszczającego do przedszkola na terenie gminy dotującej należy zastosować algorytm wskazany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej:

Wp x (Wb/Lu – O/Lu – W/Lu – Dc)
czy
Wp x (Wb/Lu – O/Lu – W/Lu) – Dc

3. Czy w przypadku zmiany planu dochodów i wydatków w przedszkolach samorządowych i oddziałach przedszkolnych, należy każdorazowo urealniać dotację jednostkową przekazywaną na rzecz niepublicznych przedszkoli i czy prawidłowym jest zmiana w/w dotacji od następnego miesiąca po dokonaniu zmiany w budżecie.

4. Czy po zakończeniu roku budżetowego należy skorygować wysokość udzielonych dotacji dla niepublicznych przedszkoli wg faktycznego wykonania dochodów i wydatków poniesionych w przedszkolach samorządowych i oddziałach przedszkolnych.

5. Czy na ucznia posiadającego jednocześnie opinię o WWR (wczesne wspomagania rozwoju ) i orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego przekazuje się dotacje wynikające z posiadanych dokumentów o niepełnosprawnościach (zarówno z WWR jak i kształcenia specjalnego). Czy należy dodatkowo przekazywać dotacje podstawową.

6. Jeżeli dotacją z tytułu opinii o WWR jest niższa niż dotacja podstawowa przypadająca na jednego ucznia, którą należy przekazywać.

7. Czy do rozliczenia dotacji przekazywanym niepublicznym przedszkolem zalicza się catering, który jest finansowany przez rodziców dzieci.

Stanowisko własne:

Ad—l Według naszego stanowiska do kosztów utrzymania ucznia w samorządowych przedszkolach wlicza się wydatki związane z prowadzeniem oddziałów przedszkolnych i dokształcaniem nauczycieli. Obecnie nie wliczaliśmy wydatków przedszkola finansowanego ze środków z UE.

Ad—2 Przy rozliczaniu dotacji między gminami stosujemy algorytm wskazany przez MEN.

Ad—3 Urealnienie dotacji jednostkowej wg urzędu następuje od następnego miesiąca po dokonaniu zmian w budżecie.

Ad—4 Do chwili obecnej tut. urząd nie korygował dotacji po zakończeniu roku budżetowego.

Ad-5 Według naszego stanowiska jeżeli uczeń posiada opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju i orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego przysługują oba świadczenia. Do chwili obecnej przekazywaliśmy jedną dotację w wyższej
wysokości. Natomiast nie przekazywaliśmy dotacji podstawowej.

Ad—6 Tutejszy organ ma wątpliwości ale uważamy, że należy wypłacić dotację w korzystniejszej wysokości. W roku 2013
dotacja dla niepublicznych przedszkoli była wyższa aniżeli dotacja przekazywana na ucznia posiadającego opinię
WWR.

Ad—7 Tutejszy urząd uważa, że podobnie jak jest w przypadku wyliczenia średniego kosztu utrzymania dziecka w
przedszkolach samorządowych, wydatki bieżące pomniejsza się o wpłaty rodziców (m.in. na wyżywienie). Uważamy,
że catering w niepublicznych jednostkach nie powinien być ujmowany przy rozliczeniu przekazanej podmiotowi
dotacji.

Stanowisko RIO Łódź:

W odpowiedzi na Pani pismo znak: SG.4430.3.2014 zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, to jest wyjaśnienie kwestii związanych z :

1. ustalaniem wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych na potrzeby wyliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli;

2. rozliczeniem między gminami z tytułu uczęszczania dziecka niebędącego mieszkańcem gminy dotującej przedszkole do przedszkola niepublicznego;

3. ewentualnym weryfikowaniem stawek dotacji dla przedszkola niepublicznego po zakończeniu roku budżetowego;

4. określeniem dotacji przysługującej na dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju;

5. rozliczeniem dotacji przekazywanym niepublicznym przedszkolom

uprzejmie informuję. co następuje:

Problematyka dotacji przysługujących na dzieci niepełnosprawne objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju; które posiadają/nie posiadają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego jest przedmiotem konsultacji prowadzonych przez Izbę z Ministerstwem Edukacji Narodowej. Mając na uwadze powyższe w kwestii tej Izba zajmie stanowisko po zapoznaniu się ze stanowiskiem MEN.

W zakresie problematyki wymienionej w pkt 1 -3 przekazuję w załączeniu stanowiska Ministerstwa Edukacji Narodowej; które Izba podziela.

Odnośnie możliwości rozliczenia ze środków dotacji cateringu; który finansowany jest przez rodziców dzieci uprzejmie informuję; że rozliczenie dotacji stanowi element wykonania (przez organ wykonawczy JST) stosownej uchwały organu stanowiącego w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli. Ewentualne zajęcie przez Izbę stanowiska w tym przedmiocie mogłoby stanowić wkroczenie w uprawnienia organu wykonawczego JST.

Na marginesie jednak pragnę zwrócić uwagę na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 października 2013 roku V SA/Wa 933/13; w którym WSA zauważył, że w sytuacji, gdy w umowach zawieranych z rodzicami dziecka wskazano jednoznacznie, iż w ramach czesnego usługodawca zobowiązuje się do zapewnienia dziecku posiłków wydatki na posiłki nie mogły być sfinansowane ze środków dotacji.

W załączeniu:

1. pismo Ministerstwa Edukacji Narodowej w piśmie z dnia 18 kwietnia 2014 roku, znak: DKOW.WEPW.O45.3.2014;

2. pismo Ministerstwa Edukacji Narodowej w piśmie z dnia 28 kwietnia 2014 roku, znak: DAP.WA.333.2.13.2014;

3. pismo Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 23 maja 2014r. znak: DKOW.WEPW.5015.160.2014.

{Urząd Gminy w Andrespolu, 2014-04-23, sygn. SG.4430.3.2014}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi, 2014-08-1 , sygn. WA 4120-7/2014/w}