Stanowisko RIO Łódź:
W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 1 lipca 2011r, znak: FMV.3021.2.2011.MGr.6, zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, to jest przedstawienie opinii odnośnie klasyfikacji dochodów z tytułu wpływu do budżetu Województwa, pełniącego rolę Instytucji Pośredniczącej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zwrotów od beneficjentów końcowych realizujących projekty z udziałem środków unijnych oraz wydatków związanych ze zwrotem tych środków przez Województwo Łódzkie do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego uprzejmie informuję, że w ocenie – Izby, wymieniony we wniosku tytuł dochodów – zapłata przez wykonawcę kary umownej z powodu niewykonania/nienależytego wykonania zobowiązania wskazanego w umowie – odpowiada klasyfikacji dochodów określonych w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. Nr 38, poz. 207 z późn. zm.) w § 057 lub § 058 w zależności od podmiotów dokonujących wpłaty do budżetu Województwa. Natomiast w pozostałych rodzajach dochodów, a mianowicie:
1. zwrotu kosztów z powodu rezygnacji przez beneficjenta ostatecznego (np. uczestnika szkolenia, studenta, doktoranta) z uczestnictwa w szkoleniu lub studiach;
2. dokonania przez beneficjenta ostatecznego wpłaty czesnego np. za pobyt dziecka w przedszkolu, jeśli opłata taka nie była zaplanowana we wniosku o dofinansowanie;
3. premii bankowej naliczonej przez bank od środków dotacji celowej przekazanej beneficjentowi na konto projektu
właściwym byłby § 097 wpływy z różnych dochodów nieobjętych innymi paragrafami klasyfikacji dochodów budżetowych.
Po stronie wydatkowej w budżecie Województwa Łódzkiego prawidłowe jest stosowanie § 291 klasyfikacji – zwrot dotacji oraz płatności, w tym wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy o finansach publicznych, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości. Paragraf ten obejmuje bowiem także płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich (art. 186 pkt.2 ufp.) oraz zwroty niezaliczone do paragrafu wydatkowego 666.
Przy powyższym Regionalna Izba Obrachunkowa zwraca uwagę na funkcję klasyfikacji budżetowej umożliwiającej nie tylko jawność i przejrzystość finansów publicznych, lecz także powiązanie dochodów, przychodów, wydatków oraz rozchodów z zadaniami publicznymi realizowanymi przez jednostki samorządu terytorialnego. Zatem, w odniesieniu do omawianych rodzajów dochodów i wydatków, klasyfikacja pełni także funkcję umożliwiającą Instytucji Zarządzającej POKL odpowiednią ewidencję określonych wydatków oraz rozliczenie środków z budżetu państwa, w tym europejskich, wykorzystanych na realizację programu operacyjnego.
Mając powyższe na względzie ostateczna decyzja co do klasyfikacji zwrotów środków z budżetu jednostek samorządu terytorialnego do budżetu państwa winna być uzgodniona z dysponentem tych środków.
{RIO Łódź, 2011-08-08, sygn. WA 4120-13/2011/w/1}