Zwrot oprocentowania nadpłaty podatku od nieruchomości powinien być dokonany z dochodów budżetowych

Stanowisko RIO Katowice:

W odpowiedzi na wniosek z dnia 25 marca 2021 r. informuję, że zwrot oprocentowania nadpłaty podatku od nieruchomości powinien być dokonany z dochodów budżetowych, poprzez ich odpowiednie pomniejszenie. Jednocześnie powyższe powoduje zmiany w zał. nr 1, dotyczącym wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego, w poz. 1, 1.1, 1.1.5 i 1.151 odnoszących się do dochodów z tytułu podatku od nieruchomości, w myśl rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 83).

Zgodnie z art. 72 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305) w związku z art. 2 pkt 4 zał. nr 8 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z2020 r. poz. 2396), państwowy dług publiczny obejmuje zobowiązania sektora finansów publicznych m. in. z tytułu zobowiązań wymagalnych, rozumianych jako bezsporne zobowiązania, których termin płatności dla dłużnika minął. Zatem, w ocenie Izby jeśli na dzień sporządzenia Rb-Z – kwartalnego sprawozdania o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji minął termin zwrotu oprocentowania nadpłaty w podatku od nieruchomości i został uznany za bezsporny wówczas zobowiązanie to traktowane winno być jako wymagalne i dane w tym zakresie winny być ujęte w w. sprawozdaniu.

Ponadto informuje, że stosownie do treści art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. 2019 r. poz. 2137), izby udzielają wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych.

Podniesione we wniosku, w pkt 1 zagadnienia, dotyczące oprocentowania nadpłaty podatku od nieruchomości regulują przepisy ustawy z dnia 7 lipca 2020 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2020 r. poz. 1325 z póżn. zm.) i nie mieszczą się tym samym w ustawowym zakresie udzielanych wyjaśnień. Zatem, Izba nie znajduje uprawnień do odpowiedzi na poruszone w nim kwestie.

Należy jednak zauważyć, że powyższe stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach nie ma charakteru wiążącego.

{Urząd Miasta Lędziny, 2021-03-25, sygn. -}
{RIO w Katowicach, 2021-05-24, sygn. WA-023/35/21}