Stanowisko RIO Kielce:
Szanowny Panie Burmistrzu, wnioskiem doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 19.10.2021 roku, zwrócił się Pan o udzielenie odpowiedzi na pytania:
1) czy Zakład powinien wykazywać w składanej deklaracji grunty, budynki i budowle wchodzące w skład infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, jako zwolnione uchwałą Rady Miejskiej, a co za tym idzie wykazywać wartość tego podatku w kolumnie „Skutki udzielonych ulg i zwolnień…”?
2) czy w związku z art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz stanowiskiem Ministra Finansów i orzeczeniami sądów powszechnych należy dokonać korekty złożonych przez Zakład deklaracji?
Z opisu stanu faktycznego wynika, że zakład budżetowy realizuje zadania gminy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Zakład realizuje zadania własne gminy nie dążąc do osiągania zysku. Wysokość taryf ustalanych przez Radę Miejską powoduje, że działalność jest deficytowa, co powoduje konieczność ustalania dopłat z budżetu do ustalonych stawek. Dotychczas zakład budżetowy w deklaracjach podatkowych wykazywał posiadane grunty, budynki i budowle jako związane z działalnością gospodarczą, zwolnione z opodatkowania stosownymi uchwałami Rady Miejskiej.
Odpowiadając na powyższe pytania, wskazać należy na następujące okoliczności.
Ad. 1) Jak wynika z art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1170 ze zm.), dalej u.p.o.l. – grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Działalnością gospodarczą w myśl art. 1a ust. 1 pkt 4 u.p.o.l., jest działalność, o której mowa w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646, 1479, 1629, 1633 i 2212). Zgodnie z art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców, działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.
Grunty, budynki i budowle jako przedmiot podatku od nieruchomości podlegają opodatkowaniu stawkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej, w sytuacji gdy są w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Z opisu stanu faktycznego wynika, że zakład budżetowy wykonując zadania gminy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków nie wypełnia definicji działalności gospodarczej. Celem świadczenia usług nie jest działalność zarobkowa.
Wobec powyższego zakład budżetowy nienależnie wykazywał w deklaracjach na podatek od nieruchomości budowle, albowiem opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają wyłącznie budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Natomiast posiadane grunty i budynki winien wykazywać według stawki pozostałe grunty i pozostałe budynki.
Zatem zwolnieniu z podatku od nieruchomości na podstawie uchwał Rady Miejskiej, podlegają pozostałe grunty i pozostałe budynki. Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 10 załącznika nr 36 do Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 1564 ze zm.), w sprawozdaniu jednostkowym Rb-27S w kolumnie „Skutki udzielonych ulg i zwolnień…” (bez ulg i zwolnień ustawowych) wykazuje się skutki finansowe wynikające ze zwolnień i ulg w podatkach i opłatach wprowadzonych przepisami uchwał rad gmin, wydanymi na podstawie ustawowych upoważnień. Jeżeli w sprawozdaniach ujęto dane na podstawie deklaracji, w których błędnie wykazano grunty, budynki i budowle jako związane z działalnością gospodarczą, zwolnione z opodatkowania stosownymi uchwałami Rady Miejskiej, należy stosownie do § 3 ust. 1 pkt 12 załącznika nr 36 do w/w Rozporządzenia, po otrzymaniu w 2021 roku korekt deklaracji podatkowych za lata ubiegłe, wykazać te dane za okresy sprawozdawcze 2021 roku. Zgodnie z § 7 ust. 4 załącznika nr 36 do w/w Rozporządzenia, kwoty dotyczące skutków w sprawozdaniu Rb-PDP, powinny być zgodne z odpowiadającymi tym kwotom skutkami, wykazanymi w sprawozdaniu Rb-27S.
Ad. 2) Informuję, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 7 ust. 1 pkt 15 u.p.o.l., albowiem nieruchomości będące w posiadaniu zakładu budżetowego nie podlegają zwolnieniu ustawowemu z tego przepisu. Niezależnie od powyższego w opisanym we wniosku stanie faktycznym, zakład budżetowy winien dokonać korekty deklaracji podatkowych za lata 2016-2021, wykazując w przedmiotach opodatkowania pozostałe grunty i pozostałe budynki.
Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.
{Urząd Gminy Kunów, 2021-10-19, sygn. -}
{RIO Kielce, 2021-11-22, sygn. WI.54.57.2021}