Stanowisko RIO Kielce:
Szanowny Panie Burmistrzu, wnioskiem z dnia 16.03.2022 r., doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 16.03.2022 roku, zwrócił się Pan o udzielenie odpowiedzi na pytanie:
1) Czy Rada Miejska może zwolnić z podatku od nieruchomości budynki lub ich części, zajęte na zakwaterowanie ludności uchodźczej z terenu objętego konfliktem zbrojnym, która znalazła się na terytorium Rzeczpospolitej od 24 lutego 2022 roku?
Do wniosku o udzielenie wyjaśnienia załączono projekt uchwały Rady Miejskiej w przedmiotowej sprawie.
Odpowiadając na powyższe pytanie, wskazać należy na następujące okoliczności.
Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1170 ze zm.), dalej p.o.l. – rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w ust. 1 oraz w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw.
W ocenie Izby, zakres zwolnienia wynikający z projektu uchwały Rady Miejskiej dotyczy zwolnienia przedmiotowego, o którym stanowi powołany wyżej art. 7 ust. 3 p.o.l. Zatem możliwe jest podjęcie uchwały przez Radę Miejską w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości budynków lub ich części, zajętych na zakwaterowanie ludności uchodźczej z terenu objętego konfliktem zbrojnym, która znalazła się na terytorium Rzeczpospolitej od 24 lutego 2022 roku.
Dodatkowo wyjaśniam, że w treści projektu uchwały winny znaleźć się zapisy wskazujące:
– miesiąc, od którego zwolnienie będzie obowiązywało,
– warunek zwolnienia z podatku od nieruchomości z tytułu nieodpłatnego zakwaterowania uchodźców, którzy opuścili terytorium Ukrainy od 24 lutego 2022 roku,
– obowiązek przedłożenia korekty informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych albo korekty deklaracji na podatek od nieruchomości.
Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.
{RIO Kielce, 2022-03-28, sygn. WI.54.19.2022}