Stanowisko RIO Lublin:
W odpowiedzi na Pana wniosek, przesłany do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie 22 listopada br., o udzielenie wyjaśnienia w zakresie zwolnienia w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów na powiększenie już istniejącego gospodarstwa uprzejmie informuję, że tutejsza Izba podziela Pana stanowisko przedstawione w piśmie.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 333 ze zm.) – dalej u.p.r., zwalnia się od podatku rolnego grunty przeznaczone na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenie już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej 100 ha będące przedmiotem prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego, nabyte w drodze umowy sprzedaży.
Podkreślić należy, że istotą zwolnienia określonego w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a upr jest nabycie w drodze umowy sprzedaży gruntów rolnych przeznaczonych na utworzenie nowego lub powiększenie istniejącego gospodarstwa rolnego. W wyroku z 24.02.2010 r. sygn. akt II FSK 1624/08 Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że kupując dzierżawione grunty podatnik nabywa ich własność, ale nie powiększa powierzchni prowadzonego w momencie kupna gospodarstwa rolnego. Zgodnie bowiem z definicją gospodarstwa rolnego, przyjmowaną dla celów opodatkowania podatkiem rolnym, pod pojęciem tym należy rozumieć obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Dzierżawiąc grunty podatnik jest ich posiadaczem (art. 693 § 1 w związku z art. 336 Kodeksu cywilnego).
{RIO Lublin, 2022-12-14, sygn. RIO.V.070.77.2022}