Stanowisko RIO Lublin:
W odpowiedzi na Pani wniosek z dnia 24.01.2021 r., z prośbą o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych tut. Izba wyjaśnia co następuje.
Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r., poz. 1372 ze zm.) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach należy do wyłącznej kompetencji rady gminy. W zakresie wprowadzania zwolnień z podatku od nieruchomości granice te wyznacza art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1170 ze zm.). Stanowi on, że rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w art. 7 ust. 1 tej ustawy oraz w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw. Z przytoczonego przepisu wynika, że rada gminy jest uprawniona do wprowadzania zwolnień przedmiotowych, nie ma natomiast kompetencji do wprowadzania zwolnień o charakterze podmiotowym i podmiotowo-przedmiotowym. Jak wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych „zakaz ustanawiania przez rady gmin zwolnień o charakterze podmiotowym oznacza, że zwolnienie wprowadzone na podstawie upoważnienia zawartego wart. 7 ust. 3u.p.o.l. może dotyczyć wyłącznie przedmiotów, wykorzystywanych do różnego rodzajów działalności. Przedmiot ten winien być tak określony, żeby nie była możliwa identyfikacja konkretnego podatnika, a więc cechy przedmiotu muszą zostać tak w przepisie określone, żeby dotyczyły potencjalnie (hipotetycznie) nieoznaczonego indywidualnego podatnika” (wyrok NSA z 7. 04.202! r., sygn. akt III FSK 3334/21).
W związku z powyższym zwolnienie „instytucji prowadzących działalność w zakresie reintegracji społecznej i zawodowej” miałoby cechy zwolnienia podmiotowo- przedmiotowego, z związku z czym naruszałoby ww. przepis delegacyjny. Zwolnienie przedmiotowe, do wprowadzenia którego rada byłaby uprawniona, winno odnosić się jedynie do przedmiotów opodatkowania podatkiem od nieruchomości – gruntów, budynków j budowli, spełniających określone przez radę kryteria przedmiotowe przykładowo przez wskazanie na rodzaj prowadzonej działalności 'w objętych opodatkowaniem nieruchomościach.
Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłączne swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.
{Centrum Integracji Społecznej w Zamościu, 2022-01-24, sygn. -}
{RIO Lublin, 2022-01-31, sygn. RIO.II.070.11.2022}