Zwiększenie przez organ stanowiący jst w trakcie roku rezerwy ogólnej

Stanowisko RIO Lublin:

W odpowiedzi na wniosek z 13 marca br. o udzielenie wyjaśnienia w zakresie możliwości zwiększenia przez organ stanowiący jst w trakcie roku rezerwy ogólnej uprzejmie wyjaśniam:

Zaplanowanie w budżecie rezerwy ogólnej ma na celu stworzenie pewnej gwarancji finansowej na wypadek konieczności poniesienia wydatków, które w budżecie nie zostały w ogóle zaplanowane lub zostały zaplanowane w kwocie niewystarczającej do pełnego sfinansowania określonego zadania i tym samym uelastycznienie wykonywania zadań i gospodarki środkami publicznymi. Podstawę prawną do tworzenia rezerwy ogólnej w budżecie jst i dysponowania nią stanowią przepisy art. 222 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.). Wysokość zaplanowanej kwoty rezerwy ogólnej w budżecie na dany rok powinna być określona w uchwale budżetowej.

Utworzenie w budżecie jst rezerwy ogólnej ma charakter obligatoryjny, natomiast jst decyduje o jej wysokości, która nie może być niższa niż 0,1% i nie wyższa niż 1% wydatków budżetu. Taki sposób określenia limitów (minimalnego i maksymalnego) kwoty rezerwy ogólnej pozwala w wyznaczonych granicach dostosować jej wysokość do potrzeb danej jednostki.

Odnosząc się do pytania, czy organ stanowiący jest uprawniony do zwiększenia w trakcie roku budżetowego ustalonej w uchwale budżetowej kwoty rezerwy ogólnej w ramach obowiązujących ustawowych limitów – zdaniem tut. Izby – należy zgodzić się ze stanowiskiem, że organ stanowiący jest uprawniony do dokonywania zmian w uchwale budżetowej w trakcie roku budżetowego także w zakresie utworzonych rezerw, a uchwała w tym przedmiocie nie narusza uprawnień organu wykonawczego do dysponowania rezerwą ogólną, lecz określa kwotę, jaką może on dysponować (wyrok NSA z dnia 20 stycznia 2010 r. sygn. akt II GSK 276/09). Należy mieć przy tym na uwadze, że w przypadku rezerwy ogólnej, gdzie ustawowo określone limity dotyczą jej poziomu minimalnego i maksymalnego, zmiana jej wysokości w trakcie roku dokonana przez organ stanowiący nie może doprowadzić do przekroczenia 1% limitu w stosunku do planowanych wydatków budżetu.

Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.

Końcowo zwracam uwagę, że wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych budzącego wątpliwości interpretacyjne powinien być podpisany przez kierownika danego podmiotu.

{RIO Lublin, 2020-03-17, sygn. RIO – I – 430/10/20}