Zobowiązania regionalnych izb obrachunkowych

Stanowisko RIO Lublin:

W odpowiedzi na Pana wniosek z dnia 11 marca br. uprzejmie wyjaśniam, że regionalne izby obrachunkowe zobowiązane są – zgodnie z przepisami art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561 z późn. zm.) – do udzielania wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 ww. ustawy, czyli jednostek sektora finansów publicznych. Jednocześnie informuję, że przepisy ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych nie nakładają na izby obowiązku udzielania indywidualnych porad prawnych w zakresie stosowania przepisów prawa.

W Pana wniosku nie wskazano przepisu z zakresu finansów publicznych budzącego wątpliwości, natomiast ocenie Izby poddano zasadność wykorzystywania środków pochodzących z dotacji na konkretne wydatki klubu sportowego w oparciu o przedłożone dokumenty, tj. ofertę realizacji zadania publicznego złożoną przez Ludowy Klub Sportowy „Mazowsze” oraz dwie uchwały Walnego zebrania członków LKS „Mazowsze” w sprawie zwrotu kosztów przejazdu oraz w sprawie ustalenia wysokości diet dla członków klubu.

Przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolnotariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450 z późn. zm.) nie określają rodzaju wydatków ponoszonych przez podmioty ze środków dotacji otrzymanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na realizację zadania publicznego, w tym z zakresu kultury fizycznej, sportu i rekreacji. To organ administracji publicznej określa w ogłoszeniu konkursu ofert m.in. rodzaj zadania, zasady przyznawania dotacji, warunki realizacji zadania i kryteria stosowane przy wyborze ofert (art. 13 ust. 2 pkt 1, 3, 4 i 6 ustawy), a podmiot ubiegający się o dotację w złożonej na urzędowym formularzu ofercie wskazuje m.in. poszczególne rodzaje kosztów związanych z realizacją zadania publicznego (w ofercie LKS „Mazowsze” wyszczególniono je w cz. IV Szczegółowy zakres rzeczowy oraz kalkulacja przewidywanych kosztów zadania publicznego, pkt 8 – Kalkulacja przewidywanych kosztów na rok 2019, w tym w ppkt 6 – Uczestnictwo, delegacje i diety zawodników LKS w meczach i treningach).

Jeżeli oferta zostanie wybrana przez organ dotujący, do którego obowiązków m.in. należy ocena przedstawionej kalkulacji kosztów realizacji zadania publicznego, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania (art. 15 ust. 1 pkt 2 ustawy), a co za tym idzie na realizację zadania publicznego zostanie udzielona dotacja, z jej środków będą mogły być poniesione wydatki wskazane w ofercie, gdyż przez organ administracji publicznej mogą być finansowane wszystkie koszty, które są związane bezpośrednio lub pośrednio z realizacją zadania publicznego.

Co do zasady wykazane przez składającego ofertę rodzaje kosztów związanych z realizacją zadania z zakresu upowszechniania kultury fizycznej i sportu mogą być finansowane z otrzymanej dotacji, o ile organizator konkursu – gmina Stężyca – wyraźnie nie wyłączy z zakresu dotowania określonej kategorii kosztów. Przy braku takiego wyłączenia z otrzymanej dotacji mogą być pokrywane koszty związane z wypłatami dla zawodników różnych świadczeń, w tym przykładowo diet, przewidzianych przepisami wewnętrznymi a związanych z realizacją zleconego zadania.

Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jst upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.

{RIO Lublin, 2019-03-26, sygn. RIO – I – 430/10/19}