Stanowisko RIO Katowice:
W odpowiedzi na wniosek informuję, że stosownie do treści art. 232 ust. 2 oraz art. 258 ust. 1 pkt 4 i ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869), ustawodawca rozszerzył zakres upoważnień dla organu wykonawczego. Na mocy ww. przepisów organ stanowiący może udzielić upoważnienia zarządowi do zmian w wieloletniej prognozie finansowej oraz w budżecie.
Zmiany wieloletniej prognozy finansowej mogą dotyczyć tylko limitów zobowiązań i kwot wydatków na realizację przedsięwzięcia finansowanego z udziałem środków europejskich albo środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3, w związku ze zmianami w realizacji tego przedsięwzięcia. Ponadto ustawodawca zastrzegł, iż ww. działania organu wykonawczego nie mogą skutkować pogorszeniem wyniku budżetu dla każdego roku objętego wieloletnią prognozą finansową. Natomiast zmiany budżetu mogą być związane ze zmianą kwot lub uzyskaniem płatności przekazywanych z budżetu środków europejskich i ze zmianami w realizacji przedsięwzięcia finansowanego z udziałem środków europejskich albo środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3. Przy czym działania te nie mogą pogorszyć wyniku budżetu. Zmiany budżetu mogą obejmować także zwroty płatności otrzymanych z budżetu środków europejskich.
Jednocześnie należy zauważyć, iż zarząd województwa może przenosić planowane wydatki między działami, ale tylko te, które wynikają z rozstrzygniętych konkursów i dotyczą zadań związanych z realizacją regionalnych programów operacyjnych, dla których zarząd województwa jest instytucją zarządzającą. Zatem nie ulega wątpliwości, że ww. upoważnienia dotyczą środków wprowadzonych do budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz zadań ujętych w jej wieloletniej prognozie finansowej.
Reasumując, organ wykonawczy może korzystać z udzielonych upoważnień, ale przy jednoczesnym respektowaniu obostrzeń zawartych w ww. przepisach. Zatem, jeżeli realizacja przedsięwzięcia uległa zmianie, zarząd może zmienić limity zobowiązań i kwoty wydatków na jego realizację, zarówno w części środków na finansowanie z udziałem środków europejskich albo środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3, jak i w części środków na współfinansowanie, w tym dotyczących wkładu własnego beneficjenta, bez względu na to czy przedsięwzięcia te wynikają z rozstrzygniętych konkursów, o których mowa w art. 38 ust. 1 pkt 1 ustawy o zasadach realizacji programów, czy też nie.
Jednocześnie trzeba podkreślić, że przekazanie środków innemu podmiotowi będącemu beneficjentem (tu: osobie prawnej) na sfinansowanie wkładu własnego będzie stanowiło wyłącznie wydatek województwa, bowiem przedmiotowe przedsięwzięcie będzie realizował konkretny podmiot, który pozyskał na ten projekt dofinansowanie. Z kolei zmiany budżetu w zakresie przeniesień wydatków między działami dokonane przez zarząd województwa będą możliwe tylko w zakresie zadań związanych z realizacją regionalnych programów operacyjnych, dla których zarząd województwa jest instytucją zarządzającą i wynikają z rozstrzygniętych konkursów. Pozostałe zmiany budżetu, wynikające z art. 258 ust. 1 pkt 4, obwarowane są jedynie koniecznością niepogorszenia wyniku budżetu.
Należy jednak zauważyć, że powyższe stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach nie ma charakteru wiążącego.
{Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, 2019-??-?? , sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach, 2019-08-20 , sygn. WA-023/77/19}