Stan faktyczny:
1. Park Narodowy jest podatnikiem podatku od nieruchomości. W deklaracji na podatek od nieruchomości w załączniku ZDN-2 — dane o przedmiotach zwolnionych z opodatkowania podatnik wykazuje jako zwolnione na podstawie art. 7.1.8 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych budynki wskazując, iż są to budynki mieszkalne. W Gminie Nowa Słupia istnieje uchwała na podstawie, której zwolnione są budynki lub ich części zajęte na cele mieszkalne.
2. Z tytułu zwolnienia gruntów, budynków i budowli na podstawie art.7.1.8 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych gminom przysługuje zwrot utraconych dochodów. Park posiada grunty, które zwolnione są z art. 7.1.8 w/w ustawy i zgodnie z tym Gmina występuje z wnioskiem o zwrot utraconych dochodów. W posiadaniu Parku znajdują się jednak grunty, które jednocześnie wpisują się w zwolnienie z art. 7.1.8 a zatem znajdują się w parku narodowym i służą bezpośrednio i wyłącznie osiąganiu celów z zakresu ochrony przyrody, położone są na obszarach objętych ochroną ścisłą, czynną lub krajobrazową ale jednocześnie wpisane są indywidualnie do rejestru zabytków – zwolnienie dla takich gruntów przewiduje z kolei art. 7.1.6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Park w takim przypadku w deklaracji na podatek od nieruchomości jako podstawę zwolnienia wskazuje jedynie art. 7.1.6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Pytanie:
1. Jaką prawidłową podstawę zwolnienia powinien zastosować podatnik jeśli deklaruje w swoim posiadaniu budynki mieszkalne?
2. W przypadku kiedy grunty jednocześnie znajdują się w parku narodowym i służą bezpośrednio i wyłącznie osiąganiu celów z zakresu ochrony przyrody i wpisane są do rejestru zabytków, z którego artykułu przysługuje zwolnienie? — czy zarówno z art.7.1.8 i art.7.1.6 a zatem Gmina powinna takie grunty objąć wnioskiem o zwrot utraconych dochodów? (zwrot przysługuje jedynie dla gruntów zwolnionych z art.7.1.8)
Stanowisko własne:
1. W ocenie organu podatkowego budynki, które pełnią funkcję mieszkalną (tak wskazał podatnik w deklaracji podatkowej) z racji funkcji jaką pełnią powinny podlegać opodatkowaniu stawką dla budynków mieszkalnych. W przypadku Gminy Nowa Słupia powinny być zwolnione na podstawie uchwały Rady Miejskiej gdzie budynki lub ich części zajęte na cele mieszkalne podlegają zwolnieniu z podatku od nieruchomości. Park deklaruje do zwolnienia budynki mieszkalne podając jako podstawę prawną art.7.1.8 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Zdaniem organu budynek mieszkalny jak sama funkcja wskazuje służy celom mieszkaniowym nie zaś jak wskazano w art. 7.1.8 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych bezpośrednio i wyłącznie osiąganiu celów z zakresu ochrony przyrody. Budynek mieszkalny powinien podlegać zwolnieniu na podstawie uchwały Rady Miejskiej.
2. W przypadku kiedy grunty jednocześnie znajdują się w parku narodowym i służą bezpośrednio i wyłącznie osiąganiu celów z zakresu ochrony przyrody i wpisane są do rejestru zabytków a zatem wpisują się w art.7.1.8 i art. 7.1.6 Park powinien zastosować obie podstawy zwolnienia a Gmina powinna ubiegać się o zwrot utraconych dochodów.
Stanowisko RIO Kielce:
Szanowny Panie Burmistrzu, wnioskiem z dnia 15.06.2021 roku, doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 18.06.2021 roku, zwrócił się Pan o udzielenie odpowiedzi na pytania:
1. Jaką prawidłową podstawę zwolnienia powinien zastosować podatnik, jeśli deklaruje w swoim posiadaniu budynki mieszkalne?
2. W przypadku, kiedy grunty jednocześnie znajdują się w parku narodowym i służą bezpośrednio i wyłącznie osiąganiu celów z zakresu ochrony przyrody i wpisane są do rejestru zabytków, z którego artykułu przysługuje zwolnienie? — czy zarówno z art. 7 ust. 1 pkt 8 i art. 7 ust. 1 pkt 6, a zatem Gmina powinna takie grunty objąć wnioskiem o zwrot utraconych dochodów? (zwrot przysługuje jedynie dla gruntów zwolnionych z art. 7 ust. 1 pkt 8).
Z opisu stanu faktycznego wynika, że Park Narodowy w deklaracji na podatek od nieruchomości wykazuje budynki mieszkalne jako zwolnione ustawowo na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W Gminie obowiązuje uchwała, na podstawie której zwolnione są budynki lub ich części zajęte na cele mieszkalne. Podatnik wykazuje grunty jako zwolnione ustawowo na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 6, które znajdują się w parku narodowym i służą bezpośrednio i wyłącznie osiąganiu celów z zakresu ochrony przyrody i wpisane są do rejestru zabytków.
Odpowiadając na powyższe pytania, wskazać należy na następujące okoliczności.
Ad. 1. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 1173 ze zm.), dalej u.p.o.l. — zwalnia się od podatku od nieruchomości znajdujące się w parkach narodowych lub rezerwatach przyrody i służące bezpośrednio i wyłącznie osiąganiu celów z zakresu ochrony przyrody:
a) grunty położone na obszarach objętych ochroną ścisłą, czynną lub krajobrazową,
b) budynki i budowle trwale związane z gruntem.
Jak wynika z art. 7 ust. 3 u.p.o.l. – rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w ust. 1.
Jeżeli zachodzi zbieżność dla danego przedmiotu opodatkowania w zakresie zwolnienia ustawowego oraz zwolnienia wprowadzonego przez rada gminy, pierwszeństwo w zastosowaniu zwolnienia będzie miało zwolnienie ustawowe.
Jednakże w przypadku gdy organ podatkowy poweźmie wątpliwość dotyczącą zasadności zastosowania przez podatnika zwolnienia ustawowego, może przeprowadzić stosowne postępowanie wyjaśniające.
Ad 2. Zgodnie z art. 7 ust. 4 u.p.o.l. – z tytułu zwolnień, o których mowa w ust. 1 pkt 8, jednostkom samorządu terytorialnego przysługuje z budżetu państwa zwrot utraconych dochodów za przedmioty opodatkowania, które podlegają opodatkowaniu i nie są z niego zwolnione na podstawie innych przepisów niniejszej ustawy.
Zwrot utraconych dochodów nie następuje za wszystkie grunty, budynki i budowle, które zostały objęte zwolnieniem z podatku od nieruchomości, a jedynie te, które zostały wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 8 u.p.o.l. Zatem wniosek o zwrot utraconych dochodów nie obejmuje nieruchomości, które z mocy ustawy zostały zwolnione z podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 6 (wpisane indywidualnie do rejestru zabytków). Tym samym jeżeli zwolnione na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 u.p.o.l. grunty, podlegają zwolnieniu także na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 6 u.p.o.l., a więc w związku z odrębną podstawą wymienioną w art. 7 u.p.o.l., to powyższa okoliczność wyłącza możliwość skutecznego domagania się zwrotu utraconych dochodów przez gminę. W sytuacji gdyby grunty te nie były zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 u.p.o.l., gmina i tak nie uzyskałaby dochodu z ich opodatkowania w związku z ich odrębnym zwolnieniem z podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt6 u.p.o.l.
Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.
{Urząd Gminy Nowa Słupia, 2021-06-15, sygn. -}
{RIO Kielce, 2021-07-12, sygn. WI.54.31.2021}