Zawieranie przez samorządowy zakład budżetowy umowy leasingu ze spłatą rat leasingowych w kolejnych ratach

Stanowisko RIO Opole:

W odpowiedzi na pismo – wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych z dnia 26 września 2017 r., w sprawie udzielenia wyjaśnienia na pytania:

Czy uprawnienie do zaciągania zobowiązania, organ wykonawczy (wójt) powinien otrzymać w trybie art. 18 ust. 2 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym i czy może to uprawnienie przenieść na kierownika samorządowego zakładu budżetowego w trybie art. 47 ustawy o samorządzie gminnym?
Czy zobowiązanie z tytułu zawartej umowy leasingu na zakup samochodu ciężarowego jest zobowiązaniem, które powinno być ujęte w planach finansowych samorządowego zakładu budżetowego jeśli wydatki związane z realizacją tej umowy w kolejnych latach, w których ponoszone będą płatności z tytułu leasingu operacyjnego będą ponoszone przez ten zakład budżetowy?
Czy w związku z faktem, iż przedmiotowe przedsięwzięcie jest planowane do realizacji przez zakład budżetowy i to zakład budżetowy zamierza podpisać umowę leasingu operacyjnego samochodu ciężarowego ze spłatą rat leasingowych ze środków własnych zakładu powinno być zawarte w załączniku „Wykaz przedsięwzięć WPF” do uchwały rady gminy w sprawie wieloletniej prognozy finansowej oraz ewentualnie w budżecie gminy?
– uprzejmie wyjaśniam i informuję, co następuje.

Samorządowy zakład budżetowy nie posiada osobowości prawnej. Jest on jednostką organizacyjną gminy, która działa w oparciu o obowiązujące przepisy,

w tym statut zakładu. Stosownie do art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1870 ze zm.), samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, a podstawą gospodarki finansowej samorządowego zakładu budżetowego jest roczny plan finansowy.

Rozpatrując przedmiotowe zagadnienie należy zauważyć, że opisany przez podmiot wnioskujący o udzielenie wyjaśnienia stan faktyczny związany jest z planowaniem wieloletnim. Zgodnie z brzmieniem art. 228 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, uchwała w sprawie wieloletniej prognozy finansowej może zawierać upoważnienie dla zarządu jednostki samorządu terytorialnego do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją zamieszczonych w niej przedsięwzięć. Przez przedsięwzięcie zgodnie z art. 226 ust. 4 cyt. ustawy należy rozumieć wieloletnie projekty, programy lub zadania.

Zawarcie umowy w formie leasingu operacyjnego ze spłatą rat leasingowych w kolejnych latach kreuje zobowiązanie wykraczające poza roczny plan finansowy zakładu budżetowego. Wobec powyższego, do zawarcia umowy leasingowej, kreującej zobowiązania wymagalne w następnych latach budżetowych, potrzebne jest upoważnienie organu stanowiącego w oparciu o przepis art. 228 ust. 2 w zw. z art. 226 ustawy o finansach publicznych.

Umowa leasingowa jest umową wieloletnią, co oznacza, że wydatki związane z realizacją tej umowy będą musiały zostać ujęte w planach finansowych kolejnych lat, w których ponoszone będą płatności z tytułu leasingu – tj. w planach finansowych zakładu budżetowego.

Mając na względzie brzmienie art. 226 ust. 3 i 4 powołanej regulacji prawnej, umowa leasingu wykraczająca poza rok budżetowy powinna być ujęta w załączniku do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego.

Przedstawiając powyższe należy zaznaczyć, że wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nie stanowią wiążącej wykładni prawa.

{RIO Opole, 2017-10-17, sygn. NA.III-0221-35/2017}