Zatrudnienie Komendanta Gminnego Ochrony Przeciwpożarowej w jednostce – Obsłudze Komunalnej

Pytanie:

W nawiązaniu do Państwa odpowiedzi RIOII-025-2/21 z dnia 4 lutego 2021 roku chciał bym prosić o odpowiedź czy zatrudnienie w jednostce jaką jest Obsługa Komunalna Gminy Sejny Komendanta Gminnego Ochrony Przeciwpożarowej przykładowo na 1/8 etatu na umowę o prace jest równoznaczne z zatrudnieniem w Urzędzie Gminy?

W myśl art. 32 ust. 3a ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 961 z póżn. zm.), wójt (burmistrz, prezydent miasta) może zatrudnić komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej.

Pytanie motywuję tym iż zatrudniając Komendanta Gminnego Ochrony Przeciwpożarowej w jednostce jaką jest Obsługa Komunalna, umowa o pracę zawierana jest z Kierownikiem Obsługi Komunalnej a nie z Wójtem Gminy jak mówi w/w art. 32 ust. 3a. Czy w tym przypadku dalej stanowisko Komendanta Gminnego Ochrony Przeciwpożarowej będzie zaliczało się do stanowisk kierowniczych czy tylko w przypadku podpisania umowy o pracę z Wójtem Gminy?

Stanowisko RIO Białystok:

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, odpowiadając na wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych z dnia 26.05.2020] roku, w sprawie dotyczącej zatrudnienia w jednostce organizacyjnej Obsługa Komunalna Gminy Sejny komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej wyjaśnia, że zgodnie z § 1 uchwały Nr XLIX/202/06 Rady Gminy Sejny z dnia 20 czerwca 2006 r. w sprawie przyjęcia statutu Obsługi Komunalnej Gminy Sejny, Obsługa Komunalna Gminy Sejny jest odrębną jednostką organizacyjną Gminy Sejny. Zgodnie z art. 7 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1282) czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje kierownik jednostki organizacyjnej. W związku z powyższym kierownik jednostki organizacyjnej byłby zwierzchnikiem służbowym komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej. Jest to sprzeczne z art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 961 z późn. zm.), który wskazuje, że to wójt (burmistrz, prezydent miasta) koordynuje funkcjonowanie krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze gminy, a zadanie to może być wykonywane przy pomocy komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej, jeżeli taki komendant został zatrudniony przez wójta, albo przy pomocy komendanta gminnego związku ochotniczych straży pożarnych. Ponadto, zgodnie z art. 32 ust. 3a ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 961 z póżn. zm.) wójt może zatrudnić komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej, jednak takiego obowiązku ustawowego nie ma, a wtedy zadania z zakresu koordynowania funkcjonowania krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze gminy wykonuje osobiście. Zatem zatrudnienie komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej w Obsłudze Komunalnej Gminy Sejny nie jest równoznaczne z zatrudnieniem w Urzędzie Gminy. W związku z tym, że komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej zatrudnia wójt – będzie on zatrudniony na stanowisku kierowniczym zgodnie z załącznikiem nr 3 – II. Tabela do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 936 z póżn. zm.). Należy jednak pamiętać, że komendant gminny ochrony przeciwpożarowej jako pracownik samorządowy zatrudniony na umowę o pracę na stanowisku kierowniczym musi spełniać wymagania wskazane w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1282).

W aktualnie obowiązującym porządku prawnym brak jest podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej wykładni przepisów prawa. Niniejsze stanowisko w sprawie proszę potraktować jako niewiążącą opinie prawną.

{Urząd Gminy Sejny, 2021-05-26, sygn. -}
{RIO Białystok, 2021-06-25, sygn. RIO.II-025-13/21}