Zasady zwrotu kosztów przewozu dzieci, młodzieży i uczniów niepełnosprawnych z miejsca zamieszkania do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej itd. w przypadku zapewnienia dowozu i opieki przez rodzica lub opiekuna prawnego

Stanowisko RIO Lublin:

Odpowiadając na e-mail z 18 sierpnia 2020 r., dotyczący zasad zwrotu kosztów przewozu dzieci, młodzieży i uczniów niepełnosprawnych z miejsca zamieszkania do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej itd. w przypadku zapewnienia dowozu i opieki przez rodzica lub opiekuna prawnego wyjaśniam:

Obowiązki gminy do zapewnienia niepełnosprawnym dzieciom pięcioletnim i sześcioletnim, dzieciom objętym wychowaniem przedszkolny, uczniom i młodzieży do bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższego przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego lub ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, szkoły i ośrodka rewalidacyjno – wychowawczego wynikają z przepisów art. 32 ust. 4 i art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020 r. poz. 910).

Obowiązki te gmina spełnia poprzez zorganizowanie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dzieci, młodzieży i uczniów we własnym zakresie albo poprzez zwrot rodzicom kosztów przewozu dzieci, młodzieży i uczniów oraz rodziców, zgodnie z przepisami art. 39 ust. 1 cytowanej ustawy.

W przypadku zapewnienia dowożenia i opieki przez rodziców dziecka – burmistrz zawiera z rodzicami umowę w sprawie zwrotu tych kosztów, zgodnie z przepisami art. 39 a ust. 4 Prawa oświatowego, zasady zaś ustalania wysokości zwrotu kosztów jednorazowego przewozu określa wzór zawarty w przepisach art. 39 a ust. 2 tej ustawy. Do obliczenia kosztów jednorazowego przewozu niezbędne jest określenie przez radę miasta średniej ceny jednostki paliwa w gminie na każdy rok szkolny, o czym stanowi przepis art. 39 a ust. 3 Prawa oświatowego.

Powołane przepisy nie przewidują więc obliczania zwrotu kosztów dowożenia i opieki dzieci niepełnosprawnych w oparciu koszty przejazdu środkami komunikacji publicznej.

Zgodnie z przepisami art. 32 ust. 5 i art. 39 ust. 2 Prawa oświatowego jeżeli droga dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego i dziecka pięcioletniego z domu do publicznego przedszkola, oddziału przedszkolnego w publicznej szkole podstawowej, publicznej innej formy wychowania przedszkolnego, niepublicznego przedszkola przekracza 3 km, a droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka – w przypadku ucznia klas I-IV szkoły podstawowej przekracza 3 km, a ucznia klasy V-VIII tej szkoły – 4 km obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka albo zwrot kosztów przejazdu dziecka środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice, a do ukończenia przez dziecko 7 lat – także zwrot kosztów przejazdu opiekuna dziecka środkami komunikacji publicznej.

Inaczej więc niż w przypadku dzieci niepełnosprawnych przepisy ustawy nie określają szczegółowego sposobu ustalania zwrotu kosztów przejazdu i opieki, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice, poza odniesieniem do kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej”.
W związku z tym zasady te, w tym sposób ustalania wysokości kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej (czy to w formie oświadczenie rodzica, potwierdzenie zakupu biletów), winny być ustalone przez burmistrza miasta, z uwzględnieniem przepisów art. 44 ust. 3 pkt 1 i art. 68 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.).

Jednocześnie przypominam, że regionalne izby obrachunkowe zobowiązane są – zgodnie z przepisami art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2137) – do udzielania wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 ww. ustawy.

Wniosek powinien być podpisany przez kierownika danego podmiotu, zawierać wskazanie przepisu z zakresu finansów publicznych, budzącego wątpliwości interpretacyjne, z podaniem proponowanego rozwiązania problemu i właściwej oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego lub przyszłego zdarzenia. Wniosek jest do pobrania na stronie BIP Izby.

Izba prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.

{RIO Lublin, 2020-08-19, sygn. RIO – I – 430/35/2020}