Zasady wynagradzania dyrektora będącego jednocześnie osobą prowadzącą przedszkole

Stanowisko RIO Łódź:

W odpowiedzi na pismo zawierające wniosek o udzielenie odnośnie zasad wynagradzania dyrektora będącego jednocześnie osobą prowadzącą przedszkole – Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje, że zgodnie z art. 35 ust. 1 lit. aa ustawy z dnia 27 października 2017r. o finansowaniu zadań oświatowych dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących placówki wychowania przedszkolnego, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki wychowania przedszkolnego, w tym na roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej na podstawie umowy cywilnoprawnej w publicznym lub niepublicznym przedszkolu oraz osoby fizycznej prowadzącej publiczne lub niepubliczne przedszkole, jeżeli pełni funkcję dyrektora przedszkola albo prowadzi zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego – w wysokości nieprzekraczającej odpowiednio kwot określonych w lit. a. Z przywołanego przepisu wynika, że osoby których wynagrodzenie może finansowane z dotacji zostały podzielone przez ustawodawcę na dwie grupy :

  1. osoby fizyczne zatrudnione w przedszkolu na podstawie umowy cywilno-prawnej,
  2. osoba fizyczne prowadząca przedszkole pełniąca jednocześnie funkcję dyrektora przedszkola albo prowadząca zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego.

Z powyższego wynika, że w przypadku pierwszej grupy, to jest osób fizycznych nie pełniących funkcji dyrektora przedszkola i nie prowadzących przedszkola warunkiem koniecznym dla wykorzystania dotacji na sfinansowanie wynagrodzenia jest umowa cywilnoprawna.

W odniesieniu natomiast do osoby fizycznej, pełniącej funkcję dyrektora lub prowadzącej zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego i jednocześnie prowadzącej przedszkole nie są wymagane żadne dodatkowe warunki, aby wynagrodzenie tej osoby mogło być potraktowane jako wydatek bieżący finansowany z dotacji. Wystarczy sam fakt pełnienia funkcji dyrektora lub prowadzenia zajęć wychowania przedszkolnego w innej formie przy jednoczesnym prowadzeniu przedszkola. Odrębnym zagadnieniem pozostaje przy tym udokumentowanie (stwierdzenie) tego faktu. Wydaje się, iż wystarczającym będzie tu zapis w odpowiednim rejestrze. W przypadku jednoczesnego pełnienia funkcji dyrektora przedszkola i prowadzenia tego samego przedszkola nie jest możliwe zawarcie umowy, gdyż byłaby to wówczas czynność nie spełniająca warunków umowy, której stronami mają być dwa odrębne podmioty i jako taka byłaby czynnością nieważną.

Z uwagi na fakt, że dotacje są udzielane każdej placówce wychowania przedszkolnego odrębnie i w każdej placówce przewidziana jest funkcja dyrektora oraz organu prowadzącego wynagrodzenie z tytułu jednoczesnego pełnienia funkcji dyrektora i prowadzenia przedszkola może być pobierane w każdej placówce odrębnie i jako wydatek bieżący może być finansowane z dotacji.

Niezależnie od powyższego należy zwrócić uwagę, iż użyte przez ustawodawcę słowo „wynagrodzenie” dla osoby pełniącej funkcję dyrektora i prowadzącej przedszkole nie jest tożsame pojęciowo i znaczeniowo z pojęciem wynagrodzenia na gruncie prawa cywilnego i prawa pracy rozumianego jako ekwiwalent z tytułu wykonywanych czynności ( pracy ) na rzecz innego podmiotu i wypłacanego przez ten podmiot.

{RIO Łódź, 2020-04-08, sygn. WA 4120-7/2020-w}