Zakup wyposażenia placu zabaw

Stanowisko RIO Opole:

W odpowiedzi na pismo z dnia 14 lutego 2017 r., sygn. KW.3032.2.2017.A.L, dotyczące udzielenia wyjaśnienia na pytanie, czy zakup sprzętu na plac zabaw (stanowiący środek trwały o wartości przekraczającej 3500,00 zł) może być potraktowany jako zakup sprzętu sportowego i rekreacyjnego niepodlegający kwotowym ograniczeniom, wyjaśniam co następuje.

Wstępnie należy zaznaczyć, że kwestię dotyczącą przeznaczenia dotacji normuje art. 90 ust. 3d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1943 ze zm.). Z brzmienia powołanego przepisu wynika, że dotacje, o których mowa w ust. 1a-3b, są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na:

  1. pokrycie wydatków bieżących szkół, przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i placówek, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki, w tym na:

a) wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej szkołę, przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego lub placówkę, jeżeli odpowiednio pełni funkcję dyrektora szkoły, przedszkola lub placówki albo prowadzi zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego,

b) sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, o których mowa w art. 5 ust. 7

– z wyjątkiem wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne, zakup i objęcie akcji i udziałów lub wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego;

  1. zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, obejmujących:

a) książki i inne zbiory biblioteczne,

b) środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w szkołach, przedszkolach i placówkach,

c) sprzęt sportowy i rekreacyjny,

d) meble,

e) pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości, w momencie oddania do używania.

Powołany przepis ustawowy określa wzorzec kwalifikowalności poniesionych wydatków. Rolą beneficjenta jest natomiast wykazanie, że otrzymane środki wydatkowano zgodnie z ich przeznaczeniem.

Jak wynika z powyższych regulacji, dotacja może być wykorzystana m.in. na zakup środków trwałych obejmujących sprzęt rekreacyjny i sportowy. Podmiot wnioskujący o udzielenie wyjaśnienia w opisie stanu faktycznego wskazał, że beneficjent dotacji dokonał zakupu sprzętu celem wyposażenia placu zabaw. Zatem zakupione środki trwałe, niezależnie od ich wartości, spełniają kryteria „sprzętu rekreacyjnego i sportowego”, o którym mowa w ww. przepisie ustawy. W świetle powyższego brak jest przeszkód pokrycia przedmiotowego wydatku z dotacji.

Przedstawiając powyższe należy zaznaczyć, że wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nie stanowią wiążącej wykładni prawa.

{RIO Opole, 2017-03-16, sygn. NA.III-0221-10/2017}