Stanowisko RIO Warszawa:
W odpowiedzi na pismo z dnia 16 kwietnia 2020 roku o wydanie opinii, czy uzasadnione i celowe będzie wydatkowanie środków finansowych w kwocie do 100.000 zł z rezerwy celowej budżetu miasta Pruszkowa, uprzejmie informuję.
Stosownie do unormowań zawartych w art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 17 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tj. Dz. U. z 2019 roku poz. 2137) Izby udzielają wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych, a więc udzielenie wyjaśnienia może mieć charakter tylko i wyłącznie ogólny i abstrakcyjny. Występując do Regionalnej Izby Obrachunkowej o udzielenie wyjaśnienia, wnioskujący winien wskazać konkretny przepis lub przepisy z zakresu finansów publicznych – który, którego stosowanie rodzi wątpliwości i ma być przedmiotem wyjaśnień Izby.
Przedstawiony stan faktyczny dotyczy rozdysponowania rezerwy celowej budżetu miasta Pruszkowa (dział 758 rozdział 75818 paragraf 4810) na pokrycie kosztów związanych z zakupem i przekazaniem niezbędnego wyposażenia dla personelu medycznego działających na terenie miasta Pruszkowa: Mazowieckiego Specjalistycznego Centrum Zdrowia im. Prof. Jana Mazurkiewicza w Pruszkowie, Szpitala Kolejowego im. Dr med. Włodzimierza Roeflera Mazowieckiego Centrum Rehabilitacji „STOCER” Sp. z o.o. – w podległych pod Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie, oraz Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Pruszkowie – jednostki organizacyjnej Powiatu Pruszkowskiego.
Zgodnie z Uchwałą Rady Miasta Nr XV.160.2019 z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Pruszkowa na 2020 r., zaplanowano rezerwy w łącznej wysokości 1.600.000.00 zł, z czego rezerwę ogólną zaplanowano w kwocie 500.000,00 zł, natomiast rezerwę celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w kwocie 1.100.000.00 zł.
Rezerwa na zarządzanie kryzysowe to wyodrębnione środki finansowe w budżecie jst, które mogą być wykorzystywane wyłącznie w sytuacjach kryzysowych. Są to zdarzenia nieplanowane, które mogą powstać w sytuacji kryzysowej będącej następstwem określonych zagrożeń. W budżecie jst tworzy się rezerwę celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości nie mniejszej niż 0,5 % wydatków budżetu jst, pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz wydatki na obsługę długu (art. 26 ust. 4 u.z.k). Zaplanowana w budżecie jst tak wyliczona kwota tej rezerwy winna wystarczyć na ewentualne nieprzewidziane zdarzenia, które mogą wystąpić w całym roku budżetowym.
Od 20 marca 2020 r. na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r. poz. 491) obowiązuje stan epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2.
Zapobieganie, przeciwdziałanie i zwalczanie COVID-19 reguluje ustawa dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.). Przyjęte w niniejszej ustawie rozwiązania jednoznacznie wskazują na to, że mamy do czynienia z sytuacją, w której podmioty odpowiedzialne za bezpieczeństwo ludzi mają prawo do działań dających się zakwalifikować jako zarządzanie kryzysowe.
W związku z obecną sytuacją zagrożenia epidemicznego, w ocenie tut. Izby trwający stan epidemii upoważnia do rozdysponowania środków ujętych w rezerwie celowej utworzonej na podstawie przepisów ustawy o zarządzaniu kryzysowym na zapobieganie, przeciwdziałanie i zwalczanie COVID-19.
Jednocześnie zaznaczam, iż niniejsze stanowisko nie ma charakteru wiążącego, ponieważ Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie nie ma uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.
{Urząd Miasta Pruszkowa, 2020-04-16, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie, 2020-05-14, sygn. WA.43.23.2020}