Zakup upominków ze środków funduszu sołeckiego

Stanowisko RIO Opole:

W odpowiedzi na pismo z dnia 18 sierpnia 2017 r. sygn. OŚ.3050.8.2017, dotyczące wniosku o udzielenie wyjaśnienia w sprawie, czy istnieje możliwość zakupu drobnych upominków rzeczowych w ramach przedsięwzięć funduszu sołeckiego z okazji Dnia Dziecka i Mikołajek, informuję co następuje.

Zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz.U. z 2014 r., poz. 301 ze zm.), środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy. Ponadto na podstawie art. 2 ust. 7 powyższej regulacji prawnej, środki te można przeznaczyć również na pokrycie wydatków na działania zmierzające do usunięcia skutków klęski żywiołowej.

Zatem kluczowe dla omawianego zagadnienia jest aby przedsięwzięcie, określone w uchwalonym przez zebranie wiejskie wniosku, spełniało łącznie kryteria, o których mowa w art. 2 ust. 6 ustawy o funduszu sołeckim.

Dodatkowo na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy o funduszu sołeckim wniosek, oprócz wskazania przedsięwzięcia przewidzianego do realizacji na obszarze sołectwa w ramach środków określonych dla danego sołectwa, powinien zawierać oszacowanie jego kosztów i uzasadnienie. Należy mieć na uwadze, że zgodnie z art. 5 ust. 11 powołanej regulacji prawnej, rada gminy odrzuca wniosek sołectwa w przypadku, gdy zamierzone przedsięwzięcia nie spełniają wymogów określonych w art. 2 ust. 6 lub 7.

Biorąc pod uwagę art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W ustawowym wyliczeniu z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy znajdują się m.in. zadania z zakresu: kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (ust. 1 pkt 9); kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (ust.1 pkt 10); wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (ust. 1 pkt 17); promocji gminy (ust. 1 pkt 18), które hipotetycznie mogłyby być skorelowane z zakupem wskazanych upominków. Jednak należy zauważyć, że wniosek podmiotu wnioskującego o udzielenie wyjaśnienia nie określał, które z zadań własnych gminy miałoby być realizowane w ramach tej inicjatywy.

Należy zauważyć, że realizacja wszelkich przedsięwzięć przez organy władzy publicznej wiąże się z finansowaniem ze środków publicznych szeregu usług bądź wydatków, których finansowanie składa się na realizację zadania publicznego. Wydatki te mogą być różne, w zależności od przyjętego sposobu realizacji zadania (czy będzie się opierało na pracy pracowników etatowych gminy, zleceniobiorców lub osób świadczących umowy o dzieło, czy wreszcie wolontariuszy) oraz od możliwości finansowych gminy. W typowych sytuacjach, finansowanie z budżetu gminy poczęstunku dla uczestników uroczystości (np. Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, Dzień Dziadka, Dzień Babci), czy też drobnych upominków, nie budzi zastrzeżeń organu nadzoru co do ich legalności. Niezależnie od powyższego należy wskazać, że umocowanymi prawnie do oceny wniosku o realizację przedsięwzięcia sołectwa są wyłącznie organy gminy.

Przedstawiając powyższe należy zaznaczyć, że wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nie stanowią wiążącej wykładni prawa.

{RIO Opole, 2017-09-06, sygn. NA.III-0221-31/2017}