Zakup sprzętu medycznego z uruchomieniem linii diagnostycznej do przeprowadzania badań próbek na obecność COVID-19

Stanowisko RIO Kielce:

Szanowny Panie Starosto, wnioskiem z dnia 06.04.2020 roku, doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 06.04.2020 roku, zwrócił się Pan o udzielenie odpowiedzi na pytanie:

– czy istnieje możliwość udzielenia dotacji celowej dla Szpitala przez Powiat i Gminy z terenu Powiatu Sandomierskiego na zakup sprzętu medycznego z uruchomieniem linii diagnostycznej do przeprowadzania badań próbek na obecność COVID-19 bez uchwał Rady Powiatu i Rady w oparciu jedynie o uchwałę Zarządu Powiatu i zarządzenia Wójta (burmistrza)?

Ze stanowiska Starosty wynika, że Powiat oraz wszystkie Gminy z terenu Powiatu zamierzają uruchomić środki z rezerwy na zarządzanie kryzysowe.

Na wstępie informuję, że w obecnej sytuacji panującej w kraju, środki rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe winny być przede wszystkim przeznaczane na zapobieganie, przeciwdziałanie i zwalczanie COVID-19, na podstawie przepisów ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywolanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz.374 ze zm.) – dalej ustawa tarczowa. Tryb podjęcia w/w ustawy i zaproponowane w niej rozwiązania jednoznacznie wskazują na to, że mamy do czynienia z sytuacją, w której podmioty odpowiedzialne za bezpieczeństwo ludzi mają prawo do działań dających się zakwalifikować jako zarządzanie kryzysowe w rozumieniu ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 1398 ze zm.) – dalej u.z.k.

Zgodnie z art. 15zn pkt 1 i pkt 2 ustawy tarczowej, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 wójt (burmistrz, prezydent miasta), zarząd powiatu lub zarząd województwa może:

1) dokonać zmian w planie dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym dokonać przeniesień wydatków między działami klasyfikacji budżetowej,

2) dokonać czynności, o których mowa w art. 258 ust. 1 pkt 2-4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Nadto jak wynika z art. 15zo pkt 1 ustawy tarczowej, w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii i związanego z tym ryzyka istotnego naruszenia terminów i warunków realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego, wójt (burmistrz, prezydent miasta), zarząd powiatu lub zarząd województwa może dokonać zmian i czynności, o których mowa w art. 15zn pkt 112.

Powyższe regulacje nadają kompetencje dla organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego, dotychczas przysługujące wyłącznie dla ich organów stanowiących. Możliwość planowania i wykonywania budżetu przez organy wykonawcze j.s.t. w związku z przeciwdziałaniem COVID-19 jak również w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ma na celu szybkość i skuteczność podejmowania decyzji w zakresie finansów j.s.t.

Jak stanowią przepisy art. 17 oraz art. 19 u.z.k organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na obszarze powiatu jest starosta jako przewodniczący zarządu powiatu, zaś organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na obszarze gminy jest wójt, burmistrz, prezydent miasta. Wskazane przepisy art. 17 oraz art. 19 u.z.k określają zadania starosty oraz wójta, burmistrza, prezydenta miasta w sprawach zarządzania kryzysowego, tj. organu odpowiedzialnego za zgodne z prawem dysponowanie rezerwą celową na zarządzanie kryzysowe, o której stanowi art. 26 u.z.k.

Zatem w sytuacji wskazanej we wniosku o udzielenie wyjaśniania, tj. potrzebie udzielenia dotacji celowej dla Szpitala przez Powiat i Gminy z terenu Powiatu Sandomierskiego na zakup sprzętu medycznego z uruchomieniem linii diagnostycznej do przeprowadzania badań próbek na obecność COVID-19, nie wymaga podjęcia uchwał przez Radę Powiatu oraz Rady Gmin, w celu uruchomienia środków z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe.

Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

{RIO Kielce, 2020-04-09, sygn. Wl.54.21.2020}