Stan faktyczny:
1. W ramach Funduszu Sołeckiego realizowane są m. in. spotkania mieszkańców (festyny, dożynki, spotkania integracyjne). Wątpliwości budzi klasyfikacja § 421, § 422. W planie wydatków danego przedsięwzięcia Sołtysi planują zakup artykułów spożywczych (plan § 22). W momencie zakupu niejednokrotnie na fakturach oprócz artykułów spożywczych wyszczególnione są inne artykuły niż spożywcze takie jak: torba reklamowa (jednorazowa), jednorazowe talerzyki, widelce, kubki itp. , co do których artykułów nie planowano wydatków.
2. Mieszkańcy będący jednocześnie członkami Spółdzielni Mieszkaniowej zapytują, czy w ramach Funduszu Sołeckiego teren Spółdzielni Mieszkaniowej może być doposażony np. w plac zabaw, zbiorową infrastrukturę oświetleniową itp. Jednocześnie należy dodać iż na terenie Sołectwa funkcjonują ogólnodostępne place zabaw.
Pytanie:
1. Czy zakupy inne niż spożywcze, jednak pośrednio lub bezpośrednio związane z konsumpcją można ująć w § 422, czy konieczna jest zmiana w planie budżetu.
2. Czy w ramach funduszu sołeckiego można dokonać zakupu wyposażenia placu zabaw, wykonać infrastrukturę oświetleniową czy też wyposażyć spółdzielnię w inne elementy służące zbiorowym potrzebom.
Stanowisko własne:
1. Mając na uwadze obowiązujące przepisy uważamy iż wszystkie art. nie będące art. spożywczymi powinny być ujęte w § 421.
2. „Mając na uwadze obowiązujące przepisy uważamy iż nie ma możliwości dofinansowywania przedsięwzięć na terenie prywatnym w tym przypadku Spółdzielni Mieszkaniowej.
Stanowisko RIO Szczecin:
Odpowiadając na wniosek Pana Burmistrza, przekazany do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie w dniu 21 października 2021 r., o interpretację przepisów o finansach publicznych w zakresie klasyfikacji wydatków ponoszonych w ramach funduszu sołeckiego, a także realizację inwestycji na gruncie niebędącym własnością Gminy Maszewo uprzejmie informuję, co następuje.
Odnosząc się do klasyfikowania wydatków ponoszonych na spotkania mieszkańców realizowane w ramach środków Funduszu Sołeckiego wskazać należy, że zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz., 305, z późn. zm.) wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego. Ponadto stosownie do treści art. 39 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wydatki klasyfikuje się według działów i rozdziałów określających rodzaj działalności, a także paragrafów określających rodzaj wydatku. Wobec powyższego ponoszone z budżetu gminy wydatki muszą odpowiadać rodzajom dokonywanych zakupów stosownie do obowiązującej klasyfikacji budżetowej.
Ustosunkowując się do drugiego zapytania, dotyczącego możliwości ponoszenia wydatków z funduszu sołeckiego na zakupy i inwestycje związane z gruntami nienależącego do zasobu nieruchomości komunalnych wskazuję, że zgodnie z art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatki ze środków publicznych powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny. Jednocześnie w myśl art. 44 ust. 2 ww. ustawy jednostki samorządu terytorialnego dokonują wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków. W myśl art. 2 ust. 6 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. poz. 301, z późn. zm.) środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy. Wskazać w tym miejscu należy, że zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie
potrzeb wszystkich mieszkańców gminy. Zatem realizacja inwestycji, która służyć będzie mogła jedynie mieszkańcom nieruchomości administrowanych przez spółdzielnię mieszkaniową, nie stanowi działania zmierzającego do zaspokajania potrzeb wspólnoty, o której mowa powyżej. Ponadto ponoszenie wydatków ze środków publicznych podnoszących wartość majątku podmiotu sektora prywatnego może stanowić o poniesieniu wydatku na cele niewynikającego z przepisów prawa.
Przedstawione stanowisko nie stanowi wiążącej wykładni przepisów prawa, a wyraża jedynie opinię na przedstawione zagadnienie.
{Urząd Gminy Maszewo, 2021-10-19, sygn. -}
{RIO Szczecin, 2021-11-12, sygn. K.0542.PZ.26.DC.2021}