Zakup gruntu przez gminę

Stanowisko RIO Opole:

W odpowiedzi na pismo z dnia 2 października 2015 r., uzupełnione pismem z dnia 13 października 2015 r., dotyczące wniosku o udzielenie wyjaśnienia w sprawie możliwości przeznaczenia puli funduszu sołeckiego na współfinansowanie zakupu gruntu przez gminę oraz interpretację terminu wskazanego w art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim, informuję co następuje.

Zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz.U. z 2014 r., poz. 301 ze zm.), środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy. Ponadto na podstawie art. 2 ust. 7 powyższej regulacji prawnej, środki te można przeznaczyć również na pokrycie wydatków na działania zmierzające do usunięcia skutków klęski żywiołowej.

Zatem kluczowe dla omawianego zagadnienia jest aby przedsięwzięcie, określone w uchwalonym przez zebranie wiejskie wniosku, spełniało łącznie kryteria, o których mowa w art. 2 ust. 6 ustawy o funduszu sołeckim.

Dodatkowo na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy o funduszu sołeckim wniosek, oprócz wskazania przedsięwzięcia przewidzianego do realizacji na obszarze sołectwa w ramach środków określonych dla danego sołectwa, powinien zawierać oszacowanie jego kosztów i uzasadnienie. Należy mieć na uwadze, że zgodnie z art. 5 ust. 11 powołanej regulacji prawnej, rada gminy odrzuca wniosek sołectwa w przypadku, gdy zamierzone przedsięwzięcia nie spełniają wymogów określonych w art. 2 ust. 6 lub 7.

Mając na względzie powyższe, zadanie polegające na współfinansowaniu zakupu gruntu celem utworzenia placu zabaw i terenu rekreacyjnego ze środków funduszu sołeckiego musi spełniać przesłanki ustawowe. Ponadto należy wskazać, że umocowanymi prawnie do oceny wniosku o realizację przedsięwzięcia sołectwa są wyłącznie organy gminy.

Odnośnie drugiego z zagadnień poruszonych we wniosku gminy o udzielenie wyjaśnienia, należy wskazać, iż dzień 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, jest terminem nieprzekraczalnym na złożenie przez sołtysa wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) wniosku zawierającego przedsięwzięcia, które mają zostać sfinansowane ze środków funduszu sołeckiego. Natomiast dalsze przepisy ustawy o funduszu sołeckim przewidują stosowny tryb odwoławczy w przypadku, gdy wniosek został odrzucony przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) z powodu niespełnienia warunków określonych w art. 5 ust. 2-4 przedmiotowej regulacji prawnej. Wobec powyższego, sołtys może w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o odrzuceniu wniosku, podtrzymać wniosek niespełniający warunków określonych w art. 5 ust. 2-4, kierując go do rady gminy za pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Dodatkowo, zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 7 powołanego aktu prawnego, gdy wniosek został odrzucony przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) z powodu niespełnienia warunków określonych w art. 5 ust. 2 lub 3, zebranie wiejskie może ponownie uchwalić wniosek. Wniosek ponownie uchwalony przez zebranie wiejskie sołtys jest zobowiązany przekazać w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o odrzuceniu pierwotnego wniosku.

Analiza powyższych przepisów prawnych prowadzi do wniosku, iz w sytuacji, gdy zostały zachowane procedury przewidziane w ustawie o funduszu sołeckim, dotyczące ponownie uchwalonego wniosku sołectwa, wówczas należy uznać, że został on złożony w terminie.
Przedstawiając powyższe należy zaznaczyć, że wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nie stanowią wiążącej wykładni prawa.

{RIO Opole, 2015-10-28, sygn. NA.III-0221-30/2015}