Zakres usług hotelarskich prowadzonych przez schronisko młodzieżowe

Stanowisko RIO Wrocław:

W piśmie z dnia 12 października 2021 r. (znak FK 3021.78.2021) skierowanym do Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu zwróciła się Pani z prośbą o zajęcie jednoznacznego stanowiska w sprawie przedmiotu działalności powiatowej jednostki budżetowej — Powiatowego Zespołu Schronisk Młodzieżowych w Jaworze oraz sposobu ewidencjonowania dochodów tej jednostki ze świadczenia usług hotelarskich. Do pisma dołączona została decyzja Marszałka Województwa Dolnośląskiego nr 14/K/2012 z dnia 11 grudnia 2012 r. o zaszeregowaniu obiektu hotelarskiego prowadzonego przez w. jednostkę (Schronisko Młodzieżowe — Centrum Turystyczne, ul. Starojaworska 7, 59-400 Jawor) oraz opinia prawna Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu z dnia 18 grudnia 2019 r. dotycząca prowadzenia przez powiat lub powiatową jednostkę budżetową działalności gospodarczej w zakresie hotelarstwa i gastronomii.

W piśmie wskazano, że powyższa prośba wynika z faktu, że Rada Powiatu w Jaworze uchwałą nr XXXIX/20521 z dnia 24 czerwca 2021 r. zmieniła statut Powiatowego Zespołu Schronisk Młodzieżowych w Jaworze, wskutek czego rozszerzono zakres działalności tej jednostki budżetowej („zmieniony statut dopuścił świadczenie usług noclegowych dla wszystkich zainteresowanych osób, bez ograniczeń wiekowych i zawodowych, rozszerzając możliwość świadczenia szeroko rozumianych usług hotelarskich”).

W związku z prośbą wskazuję, co następuje:

Kompetencje regionalnych izb obrachunkowych są określone w ustawie z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2137). Zgodnie z regulacją zawartą w art. 13 pkt 11 ustawy, Izba upoważniona jest do udzielania wyjaśnień jedynie na wystąpienia — podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 — w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych. Z powyższego wynika zatem wprost, że Izba nie udziela wyjaśnień po pierwsze na wystąpienia podmiotów, które nie mieszczą się w katalogu podmiotów ściśle dookreślonych w art. 1 ust. 2 ww. ustawy, a po wtóre na wystąpienia, które wykraczają poza zakres „stosowania przepisów o finansach publicznych”. Izba nie posiada zatem ustawowych uprawnień do dokonywania obowiązujących wykładni przepisów prawa, jak również nie udziela porad prawnych oraz nie wskazuje sposobu rozwiązania konkretnych problemów.

Tymczasem taka właśnie była istota złożonego pisma, zawierającego prośbę o zajęcie przez Izbę — konkretnego (jednoznacznego) stanowiska — w sprawie Powiatu pozostającego w specyficznej sytuacji organizacyjnej (związanej ze zmianą statutu powiatowej jednostki budżetowej).

Odnosząc się do kwestii dotyczących planowania dochodów Powiatowego Zespołu Schronisk Młodzieżowych w Jaworze oraz sposobu ich ewidencjonowania wskazuje się, że zgodnie z ogólnymi zasadami gospodarki finansowej sposób gromadzenia środków publicznych z poszczególnych tytułów określają odrębne ustawy — art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 305 z póżn. zm.). W praktyce oznacza to, że jednostka budżetowa może  planować dochody budżetowe oraz je pobierać i ewidencjonować tylko wtedy gdy w świetle obowiązujących przepisów prawa może prowadzić określony rodzaj działalności.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz to, że jednostki samorządu terytorialnego działają we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, okoliczności przedstawione w piśmie mające niewątpliwie wpływ na zajęcie ostatecznego stanowiska w kwestii skonstruowanej przez Panią prośby winny zostać ostatecznie rozstrzygnięte przez organy (wykonawczy i stanowiący) Powiatu Jaworskiego.

{Starostwo Powiatowe w Jaworze, 2021-10-12, sygn. FK 3021.78.2021}
{RIO Wrocław, 2021-10-29, sygn. P.WR.54.40.2021}