Stanowisko RIO Kielce:
W odpowiedzi na przesłany w dniu 7 lutego 2018 r. wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie ewidencji księgowej realizowanych przez Starostwo Powiatowe zadań z zakresu administracji rządowej, wyjaśniam co następuje.
Starostwo Powiatowe, które ewidencjonuje operacje związane z realizacją dochodów z tytułu zadań zleconych, zobowiązane jest do prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2018 r., poz. 395) i ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 2077), z uwzględnieniem zasad wynikających z rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r., poz. 1911). Z opisu do konta 221 – „Należności z tytułu dochodów budżetowych” (ujętego w załączniku nr 3 do rozporządzenia) wynika, iż służy ono do ewidencji należności z tytułu dochodów budżetowych. Na stronie Wn konta 221 ujmuje się ustalone należności z tytułu dochodów budżetowych i zwroty nadpłat, natomiast na stronie Ma tego konta ujmuje się wpłaty należności z tego tytułu oraz odpisy (zmniejszenia) należności. Dodatkowo ewidencja szczegółowa do konta 221 powinna być prowadzona według dłużników i podziałek klasyfikacji budżetowej, których należności dotyczą. W tej sytuacji ewidencja należności z tytułu dochodów związanych z realizacją zadań zleconych powinny być ujęte w ewidencji prowadzonej w jednostce budżetowej na koncie 221 w korespondencji z kontem 720 – „Przychody z tytułu dochodów budżetowych”. Zgodnie z § 20 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia kierownik jednostki ustalając obowiązującą politykę rachunkowości Starostwa – stosownie do art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o rachunkowości- ustalając zakładowy plan kont może konta wskazane w planach kont określonych w załącznikach do rozporządzenia dzielić na dwa lub więcej kont syntetycznych, co wynika z wniosku o wyjaśnienie że konto 221 zostało podzielone na konta 221 i 220.
Natomiast konto 720 – „Przychody z tytułu dochodów budżetowych” służy do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych związanych bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki, w szczególności dochodów, do których zalicza się podatki, składki, opłaty, inne dochody budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek, należne na podstawie odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych. Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 720 powinna zapewnić wyodrębnienie przychodów z tytułu dochodów budżetowych według pozycji planu finansowego.
Obecnie obowiązujące przepisy w zakresie rachunkowości jednostek budżetowych nie przewidują wyjątków umożliwiających ujmowanie należności realizowanych na rzecz innych jednostek jako zobowiązań na rzecz tych jednostek, zatem Izba nie podziela stanowiska zgodnie z którym za prawidłowe można uznać ujmowanie należności – w części dotyczącej dochodów Skarbu Państwa – w korespondencji z kontem 225 co skutkowało by ujęciem zobowiązań, zapis taki nie jest zgody z treścią ekonomiczną operacji.
W tej sytuacji należności z tytułu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami powinny być ujęte w pełnej kwocie należności – zarówno w części należnej budżetowi państwa jak i w części stanowiącej dochód jednostki samorządu terytorialnego – w ewidencji prowadzonej w jednostce budżetowej na koncie 221 lub wydzielonym koncie zgodnie z polityką rachunkowości w korespondencji z właściwym kontem zespołu 7 – „Przychody, dochody i koszty”. Na koncie 720 – „Przychody z tytułu dochodów budżetowych” należy w tym zakresie ujmować przychody z tytułu dochodów budżetowych należnych jednostce samorządu terytorialnego oraz budżetowi państwa, w tym m.in. przypis opłaty z tytułu trwałego zarządu, użytkowania wieczystego, czynszu dzierżawnego i najmu. Odsetki od należności związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych należy ujmować na koncie 750 „Przychody finansowe”.
Natomiast konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” będzie właściwym kontem do ewidencji przychodów z tytułu sprzedaży majątku.
Izba nie podziela poglądu, że za prawidłowe można uznać ujmowanie na koncie 720 tylko przychodów związanych z realizacją zadań zleconych, które stanowią dochody budżetu powiatu i są ujmowane w paragrafie 236 klasyfikacji dochodów. Należy podkreślić, że przychody są przenoszone na koniec roku na wynik finansowy, który w roku następnym przenoszony jest na fundusz jednostki (konto 800), również zrealizowane dochody (w pełnej wysokości należnej budżetowi państwa i budżetowi jednostki samorządu terytorialnego) są przenoszone na podstawie sprawozdań o dochodach na fundusz jednostki, zatem żadne wielkości o których mowa we wniosku o wyjaśnienie stosując prawidłowe zasady ewidencji, przedstawione powyżej, nie wpłyną na prawidłową realizację obowiązku rzetelnego prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań.
{RIO Kielce, 2018-03-07, sygn. WI-44/731/2018}