Stanowisko RIO Zielona Góra:
W nawiązaniu do wniosku o udzielenie wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych, skierowanego do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze na podstawie art. 13 pkt. 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (j.t. Dz.U. z2019 r., poz. 2137) z dnia 18 marca 2021 r., który wpłynął do Izby w dniu 8 maja 2021 r. w sprawie czy zadania wynikające z ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (Dz.U z 2020 r. poz. 1883 ze zm.) mogą być realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego jaką jest gmina, informuję, że Izba podziela prezentowane we wniosku stanowisko Gminy, które wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych.
Naczelny Sąd Administracyjny w postanowieniu z dnia 20 listopada 2020 r. sygn. akt Il OW 90/20 (Lex 3089518) wskazał, że cyt.: „Z art. 6 i art. 7 Prawa łowieckiego niewątpliwie wynika, że administracja w zakresie łowiectwa stanowi zadanie z zakresu administracji rządowej, którą sprawuje samorząd województwa, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej. Zgodnie z art. 45 ust. 3 Prawa łowieckiego, w przypadku szczególnego zagrożenia w prawidłowym funkcjonowaniu obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej przez zwierzynę, starosta w porozumieniu z Polskim Związkiem Łowieckim, może wydać decyzję o odłowie lub odstrzale redukcyjnym zwierzyny. Z powołanego przepisu nie można więc wyprowadzić wniosku, że w zakresie w nim wskazanym ustawodawca odstąpił od zasady wnikającej z art. 6 Prawa łowieckiego. Przyznanie staroście kompetencji do wydawania decyzji o odłowie lub odstrzale redukcyjnym zwierzyny świadczy wyłącznie o tym, że w tym zakresie wykonywania administracji z zakresu łowiectwa, jako zadania z zakresu administracji rządowej, powierzono innemu podmiotowi niż samorząd województwa, co jest zgodne z art. 7 tej ustawy. Potwierdza to treść art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U- z 2020 r. poz. 920), który wśród zadań własnych powiatu nie wymienia działań związanych z łowiectwem, w tym z odłowem, odłowem wraz z uśmierceniem lub odstrzałem redukcyjnym zwierzyny. Jednocześnie art. 4 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi, że ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.
Dla tej oceny bez znaczenia jest, że w art. 45 ust. 3 Prawa łowieckiego ustawodawca nie wskazał Wprost, że mamy do czynienia z zadaniem złoconym z zakresu administracji rządowej, skoro w art. 7 tej ustawy wprost wskazuje się, że administrację w zakresie łowiectwa sprawuje się jako zadanie z zakresu administracji rządowej. Wynika to z tego, że model organizacyjnoprawny gospodarki łowieckiej w Polsce zbudowany jest na takich zasadach, jak: własność zwierzyny będącej własnością Skarbu Państwa (patrz: art. 2 Prawa łowieckiego) Inne wyroki i postanowienia sądów administracyjnych również zajmują podobne stanowisko, w tym: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 czerwca 2014 r. sygn. akt V SNW A 1133/14, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 czerwca 2018 r. sygn. akt Il GSK 2198/14, postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, z dnia 24Iistopada 2015 r. sygn. akt II OW 131/15 czy postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 października 2018 r. sygn. akt II OW 113/18 (www.orzeczenia.nsagompl).
{RIO Zielona Góra, 2021-05-20, sygn. RIO.II.K.061.8.2021}