Stanowisko RIO Białystok:
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku udzielając odpowiedzi na wniosek z dnia 11.04.2019 roku, otrzymany w dniu 17.04.b.r o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, w pełnej rozciągłości popiera stanowisko własne wnioskodawcy wyrażone we wniosku w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.
Uzupełniająco należy wskazać, że ustawodawca określa w ustawie z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz U z 2019r., poz. 506 ) zadania przewodniczącego rady gminy do których należą wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie jej obrad. W sensie ogólnym oznacza to, obowiązek podejmowania czynności mających na celu sprawne funkcjonowanie tego organu. Rozwijając te formułę, w doktrynie wymienia się takie zadania przewodniczącego, jak: planowanie prac rady i ich inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie prac komisji, ustalanie porządku obrad, zwoływanie sesji, zawiadamianie radnych i społeczności o zwołaniu sesji, czy wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem obrad (otwarcie sesji, stwierdzenie jej prawomocności, udzielanie głosu zarządzanie głosowań, wykonywanie tzw. policji sesyjnej, zamknięcie sesji i inne.). Oprócz powyższych, przewodniczący rady ma również prawo do reprezentowania rady gminy na zewnątrz, przy czym może on składać w imieniu rady oświadczenia i zaciągać zobowiązania ale w sensie potocznym a nie prawnym, bowiem rada gminy nie ma zdolności do czynności prawnych, również w sprawach majątkowych, które na potrzeby rady zawiera wójt lub upoważniona przez niego osoba.
W obecnie obowiązującym porządku prawnym brak jest podmiotu do wydawania wiążącej wykładni przepisów prawa. Wobec tego niniejsze stanowisko w sprawie proszę potraktować jako niewiążącą opinię prawną.
{Urząd Miasta i Gminy Łapy, 2019-04-11, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, 2019-04-30, sygn. RIO.II-025-9/19}