Stanowisko RIO Poznań:
W związku z wnioskiem z dnia 22 listopada 2021 r., dotyczącym wynagrodzenia wójta gminy, Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu wyjaśnia, co następuje.
Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 1834) dokonano zmian m.in. w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282, z późn. zm.) – w art. 37:
− w ust. 1 pkt 4 otrzymał brzmienie: „4) warunki i sposób wynagradzania pracowników samorządowych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalny poziom dodatku funkcyjnego;”
− ust. 3 otrzymał brzmienie: „3. Maksymalne wynagrodzenie osób, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1, nie może przekroczyć w okresie miesiąca 11,2-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 1658).”
− dodano ust. 4 w brzmieniu: „4. Minimalne wynagrodzenie osób, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1, nie może być niższe niż 80% maksymalnego wynagrodzenia określonego dla poszczególnych stanowisk w przepisach wydanych na podstawie ust. 1. Maksymalne wynagrodzenie na danym stanowisku stanowi suma maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego, a w przypadku osoby, o której mowa w art. 36 ust. 3, także kwoty dodatku specjalnego.”.
Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw „Przepisy ustaw zmienianych w art. 1, art. 2, art. 4-6, art. 11 i art. 12 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą mają zastosowanie do ustalania wysokości wynagrodzeń, diet, i uposażeń należnych od dnia 1 sierpnia 2021 r.”, a ustawa weszła w życie w dniu 1 listopada 2021 r.
Stosownie do znowelizowanego przepisu art. 37 ust 4 ustawy o pracownikach samorządowych minimalne wynagrodzenie osób, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 (tj. pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru – a) w urzędzie marszałkowskim: marszałek województwa, wicemarszałek oraz pozostali członkowie zarządu województwa – jeżeli statut województwa tak stanowi, b) w starostwie powiatowym: starosta, wicestarosta oraz pozostali członkowie zarządu powiatu – jeżeli statut powiatu tak stanowi, c) w urzędzie gminy: wójt (burmistrz, prezydent miasta), d) w związkach jednostek samorządu terytorialnego: przewodniczący zarządu związku i pozostali członkowie zarządu – jeżeli statut związku tak stanowi, e) w urzędzie m.st. Warszawy: burmistrz dzielnicy m.st. Warszawy, zastępca burmistrza dzielnicy m.st. Warszawy i pozostali członkowie zarządu dzielnicy m.st. Warszawy) nie może być niższe niż 80% maksymalnego wynagrodzenia określonego dla poszczególnych stanowisk w przepisach wydanych na podstawie ust. 1, tj. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1960), które weszło w życie z dniem 1 listopada 2021 r. i zastąpiło rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 936, z późn. zm.).
W § 13 projektu rozporządzenia Rady Ministrów w wersji z dnia 27 września 2021 r. zawarty był zapis: „Maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalny poziom dodatku funkcyjnego określone w załączniku Nr 1 do niniejszego rozporządzenia mają zastosowanie do wynagrodzeń należnych od dnia 1 sierpnia 2021 r.” Zatem nie było wątpliwości, że podstawą do ustalenia wysokości maksymalnego i minimalnego wynagrodzenia pracowników będą nowe stawki wynagrodzenia. Jednakże w opublikowanym w Dzienniku Ustaw rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych brak jest zapisu o jego wstecznym zastosowaniu.
W ocenie tut. Izby, przyjęcie, że rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. oraz art. 37 ust. 3 i 4 ustawy o pracownikach samorządowych stosuje się do wynagrodzeń należnych od 1 sierpnia 2021 r. oznacza, że wójt, którego wynagrodzenie zostało ustalone na poziomie niższym niż 80% maksymalnego wynagrodzenia, powinien mieć podniesione wynagrodzenie przez radę gminy do poziomu minimalnego z mocą od 1 sierpnia 2021 r. Przyjęcie, że nowe wynagrodzenie przysługuje od 1 sierpnia 2021 r. z mocy prawa jest nie do pogodzenia z treścią cytowanych wyżej przepisów. Jeżeli wolą organu stanowiącego gminy jest, by wynagrodzenie wzrosło od 1 sierpnia 2021 r., to musi zostać zawarty stosowny zapis w uchwale ustalającej wynagrodzenie.
Stanowisko prezentowane przez Izbę nie stanowi wiążącej interpretacji prawa, a jedynie pogląd Izby w zakresie objętym pytaniami.
{Urząd Gminy Drawsko, 2021-11-22, sygn. -}
{RIO Poznań, 2021-12-21, sygn. WA-0280/74/2021}