Stanowisko RIO Opole:
W odpowiedzi na pismo z dnia 8 października 2014 r. sygn. WP.3114.1.7.2014 w sprawie ustalenia wysokości stawki podatkowej od środków transportowych dla ciągników siodłowych i balastowych oraz przyczep i naczep biorąc pod uwagę zapisy art. 8 pkt 3, 4, 5 i 6 i art. 10 pkt 3, 4, 5 i 6 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 849) oraz treść § 1 pkt 3, 4, 5 i 6 uchwały nr XXI/193/2004 Rady Miejskiej z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie ustalenia stawek w podatku od środków transportowych informuję, co następuje.
Zgodnie z art. 8 ust. 3, 4, 5 i 6 cyt. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (dalej:upol) opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają m.in.
- ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton;
- ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton;
- przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego;
- przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 upol, rada gminy określa, w drodze uchwały, wysokość stawek podatku od środków transportowych, z tym że roczna stawka podatku od jednego środka transportowego nie może przekroczyć górnych granic stawek, a w niektórych przypadkach, w tym wymienionych w art. 8 pkt 4 i 6 upol także stawek minimalnych wynikających z załączników do ustawy, przeliczanych na każdy rok podatkowy zgodnie z zasadami określonymi w art. 20 ust. 1-3 oraz art. 12b ust. 1-3, przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Przy określaniu stawek, o których mowa m.in. w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 5 upol, rada gminy może różnicować wysokość stawek dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności wpływ środka transportowego na środowisko naturalne lub rok produkcji, jednak zauważyć należy, że powyższe unormowanie nie obliguje rad gmin do różnicowania stawek.
Tak więc uwzględniając zapisy uchwały Rady Miejskiej w sprawie ustalenia stawek w podatku od środków transportowych, stawkę podatku np. dla ciągników siodłowych lub balastowych przystosowanych do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton należy ustalać przy uwzględnieniu dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) i jego wpływu na środowisko naturalne, natomiast stawkę podatku dla ciągników siodłowych lub balastowych przystosowanych do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton należy ustalać w zależności dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów, od liczby osi i rodzaju zawieszenia.
Ponadto podkreślić należy, iż Ministerstwo Finansów pismem nr LK-2123/LK/01/KT z dnia 21 listopada 2001 r. wskazało jakie parametry należy stosować przy ustaleniu stawki podatkowej dla m.in. ciągników siodłowych lub balastowych, przyczep i naczep. Z pisma sporządzonego przez Departament Podatków Lokalnych i Katastru Ministerstwa Finansów wynika, że „Na podstawie art. 8 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu podlegają ciągniki siodłowe i balastowe, które są przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o DMC zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton.
Oznacza to, że mimo iż opodatkowaniu podlegają jedynie ciągniki siodłowe i balastowe, podstawę opodatkowania stanowi DMC całego zespołu pojazdów. Na DMC zespołu pojazdów składają się: masa własna ciągnika siodłowego + DMC naczepy lub DMC ciągnika balastowego + DMC przyczepy […]”.
Ustalenie właściwej stawki podatku od środków transportowych w przypadku przyczep i naczep możliwe będzie w oparciu o zadeklarowaną przez podatnika DMC zespołu pojazdów tj.
DMC naczepy oraz najmniejszą z możliwych mas własnych potencjalnego ciągnika siodłowego mogącego ciągnąć daną naczepę lub
DMC przyczepy oraz najmniejszą z możliwych DMC potencjalnego ciągnika balastowego (samochodu ciężarowego) mogącego ciągnąć daną przyczepę [..]”.
Przedstawiając powyższe należy zaznaczyć, że wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nie stanowią wiążącej wykładni prawa.
{RIO Opole, 2014-11-12, sygn. NA.III-0221- 36/2014}