Stanowisko RIO Gdańsk:
Wnioskiem z dnia 8 sierpnia 2022 r., doręczonym do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 12 sierpnia 2022 r., zwrócił się Pan o zajęcie stanowiska w zakresie problematyki dotyczącej wysokości przysługującej gminie części wyrównawczej subwencji ogólnej oraz wpływu udzielonych ulg w spłacie zobowiązań podatkowych w postaci umorzenia zaległości podatkowych na wysokość tej subwencji, w kontekście przedstawionego w niniejszym piśmie stanu faktycznego.
We wstępie wskazać należy, że zasady udzielania wyjaśnień przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Gdańsku w trybie art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 1668) określone zostały w komunikacie zamieszczonym na stronie http://www.gdansk.rio.gov.pl/ (w zakładce: Działalność Izby >> Wyjaśnienia w sprawach stosowania przepisów o finansach publicznych >> Informacje ogólne). Wniosek w sprawie udzielenia wyjaśnień winien zawierać opis stanu faktycznego oraz stanu prawnego, na tle których zrodziły się wątpliwości, proponowanego rozwiązania sprawy, ze wskazaniem podstawy prawnej takiego rozwiązania, zaopiniowanego przez obsługę prawną jednostki oraz jasnego wskazania zaistniałych wątpliwości. Wniosek nie może jednakże dotyczyć prośby o wskazanie sposobu rozwiązania konkretnej i indywidualnej sprawy.
Odnosząc się do treści ww. wniosku z przykrością stwierdzam, że częściowo nie spełnia on ww. wymogów, jakie zostały przewidziane dla wniosków o udzielenie wyjaśnień w sprawie stosowania przepisów o finansach publicznych. Przedmiotem wniosku nie może być bowiem pytanie o wskazanie sposobu rozwiązania konkretnej i indywidualnej sprawy. Takie zaś cechy posiada przedłożone pismo w części, w której zawnioskowano o wydanie opinii w zakresie prawidłowości wyliczenia przysługującej gminie subwencji, co wynika z jego treści oraz z załączonych dokumentów.
Z uwagi na brak ustawowych kompetencji do wydawania opinii prawnych w konkretnych i indywidualnych sprawach, z przykrością jestem zmuszona odmówić ustosunkowania się do przedmiotowego wniosku w powyższym zakresie przedmiotowym.
Ustosunkowując się jedynie ogólnie do ww. zagadnienia uprzejmie informuję, że sposób wyliczenia kwoty podstawowej części wyrównawczej subwencji ogólnej dla gmin został określony w art. 20 ust. 1-6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2021 r. poz. 1672 z późn. zm.).
Odpowiadając z kolei na pytanie dotyczące wpływu udzielonych ulg w spłacie zobowiązań podatkowych w postaci umorzenia zaległości podatkowych na wysokość subwencji ogólnej części wyrównawczej, niniejszym wskazuję, co następuje.
Zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w celu ustalenia części wyrównawczej subwencji ogólnej i wpłat oraz kwoty, o której mowa w art. 21a ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, przyjmuje się dochody, które jednostka samorządu terytorialnego może uzyskać z podatku rolnego, stosując do ich obliczenia średnią cenę skupu żyta, a z podatku leśnego – średnią cenę sprzedaży drewna, ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, a w przypadku innych podatków, stosując do ich obliczenia górne granice stawek podatków obowiązujące w danym roku. Do dochodów, które jednostka samorządu terytorialnego może uzyskać, zalicza się także skutki finansowe wynikające z zastosowania, przewidzianych w przepisach prawa podatkowego, ulg podatkowych oraz ulg w splacie zobowiązań podatkowych w postaci umorzenia w całości lub w części zaległości podatkowych.
Biorąc zatem pod uwagę treść wyżej powołanego przepisu wskazać należy, że w ww. wniosku słusznie wskazano, że na wysokość części wyrównawczej subwencji ogólnej mają wpływ udzielone przez gminę ulgi podatkowe oraz ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych w postaci umorzenia w całości lub w części zaległości podatkowych. Zatem, jeżeli gmina decyduje się na umorzenie zaległości podatkowych, przykładowo w podatku od nieruchomości, czy w podatku rolnym, uzyska, w konsekwencji, niższą część wyrównawczą subwencji i to bez względu na to, jakiemu podmiotowi ulga ta została udzielona.
Uzupełniająco wskazuję, że przy wyliczaniu wysokości ww. subwencji nie uwzględnia się skutków finansowych wynikających ze stosowania wszystkich ulg w spłacenie zobowiązań podatkowych. Z potencjału dochodowego gmin branego pod uwagę przy ustalaniu wysokości ww. subwencji wyłącza się bowiem skutki finansowe ulg w postaci odroczenia terminu płatności i rozłożenia zapłaty na raty.
Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.
{RIO Gdańsk, 2022-08-26, sygn. RP.0441/89/47/1/2022 }