Stanowisko RIO Opole:
W odpowiedzi na pismo – wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, który wpłynął do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu dnia 13 kwietnia 2017 r. dotyczące pytania, czy z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina może pokryć koszty wyposażenia nieruchomości w pojemniki podziemne lub półpodziemne, informuję co następuje.
Wstępnie należy wskazać, że co do zasady, na podstawie przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 250 ze zm.), wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym jest obowiązkiem właściciela nieruchomości. Jednakże na podstawie cyt. przepisu, rada gminy na mocy uchwały, może przejąć obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania ich w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Ponadto ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w art. 6r ust. 2a stanowi, że z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina może pokryć koszty wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych oraz koszty utrzymywania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
Zatem ustawodawca dopuszcza przejęcie przez gminę obowiązku wyposażenia nieruchomości w pojemniki i pokrycie wskazanych kosztów z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, nie dokonując przy tym różnicowania rodzajowego pojemników. Wobec powyższego, pojemniki podziemne lub półpodziemne mieszczą się w zakresie użytego w treści ustawy pojęcia „pojemniki”.
Niemniej jednak, Uchwała Nr XXXI/572/16 Rady Miasta Opola z dnia 29 września 2016 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Miasta Opola i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w § 5 ust. 1 stanowi, iż świadczenie usługi odbioru odpadów komunalnych obejmuje wyposażenie nieruchomości w pojemniki do zbierania odpadów objętych bezpośrednim odbiorem odpadów komunalnych (…). Natomiast w § 5 ust. 5 postanowiono, że świadczenie usługi odbioru odpadów obejmuje utrzymanie pojemników, za wyjątkiem prasokontenerów i pojemników podziemnych, w odpowiednim stanie sanitarnym poprzez mycie pojemników do zbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji 6 razy w roku, a pozostałych pojemników raz w roku. Ponadto z ust. 6 powołanego przepisu wynika, że wyposażenie nieruchomości w pojemniki nie obejmuje wyposażenia w prasokontenery i pojemniki podziemne.
Wobec powyższego, gmina podejmując działania mające na celu wyposażenie nieruchomości w pojemniki podziemne lub półpodziemne, powinna przeprowadzić analizę obowiązujących uchwał organu stanowiącego w przedmiotowej sprawie i ewentualnie dokonać odpowiednich zmian w ich treści.
Przedstawiając powyższe należy zaznaczyć, że wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nie stanowią wiążącej wykładni prawa.
{RIO Opole, 2017-05-11, sygn. NA.III-0221-18/2017}