Wyodrębnienie w budżecie jst środków pochodzących z RFIL

Stanowisko RIO Warszawa:

W odpowiedzi na wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych z dnia 9 września 2020 roku, który wpłynął do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie dnia 9 września 2020 roku, uprzejmie informuję;

Stosownie do treści art. 65 ust. 11-13 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r., poz. 1478), jednostki samorządu terytorialnego gromadzą środki z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 na wydzielonym rachunku dochodów i przeznaczają je na wydatki związane z przeciwdziałaniem COVID-19 w ramach planu finansowego tego rachunku. Wójt (burmistrz, prezydent miasta), zarząd powiatu oraz zarząd województwa dysponują środkami oraz opracowują plan finansowy dla tego rachunku. Oznacza to ujęcie środków z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych w budżecie jednostek samorządu terytorialnego z ich stosownym wyodrębnieniem.

Mając na uwadze względy systemowe, środki te mają charakter budżetowy, powinny być zatem ujmowane w budżecie, z zachowaniem ich wyodrębnienia w ramach szczególnych zasad wykonywania budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Tym samym powinny być wykazywane również w wieloletniej prognozie finansowej. Zgodnie z Uchwałą nr 102 Rady Ministrów w sprawie wsparcia na realizację zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego (M.P. z 2020r., poz. 662) omawiane środki muszą być przeznaczone na wydatki majątkowe i nie mogą być przeznaczone na refundacje poniesionych wydatków.

Aktualnie w odniesieniu do budżetu jednostki samorządu terytorialnego funkcjonują szczególne zasady wykonywania budżetu, które umożliwiają funduszowe ujmowanie środków w budżecie samorządowym. Taka praktyka stosowana jest w samorządzie m.in. w zakresie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, opłat za sprzedaż alkoholu, opłat i kar za korzystanie ze środowiska. Nowością jest jedynie, iż środki z Funduszu Inwestycji Lokalnych mają charakter majątkowy, a nie bieżący jak dotychczasowe fundusze.

Odnosząc się do treści wniosku, w ocenie tut. Izby, otrzymane środki z Rządowego Funduszu inwestycji Lokalnych można w całości wprowadzić do planu w 2020 r. w rozdz. 75816 §6290, a w planie wydatków ująć tylko te wydatki w §6050 w rozdziałach, w ramach którego dana inwestycja będzie realizowana w tym roku. Jeżeli zatem samorząd w br. nie zaplanuje z przyczyn obiektywnych wydatków w 100% to zrównoważenia budżetu należy dokonać poprzez zaplanowanie rozchodów budżetu w paragrafie 994 – przelewy na rachunki lokat. Kwotę przeznaczoną do wydatkowania w roku 2021 lub 2022 powinno się wykazać w WPF odpowiednio w kolumnie dla roku 2021 lub 2022 w pozycji 4.2 – nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych (analogicznie jak środki z Funduszu Dróg Samorządowych). Zgodnie z metodologią WPF opracowaną przez Ministerstwo Finansów, w ww. pozycji należy ująć środki pieniężne znajdujące się na rachunku budżetu pochodzące z nadwyżek poprzednich budżetów łącznie z niewykorzystanymi środkami, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 8 ustawy o finansach publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 869 z późn. zm), które są klasyfikowane w paragrafach 905, 906 oraz 957. Środki z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych w omawianej sytuacji powinny być ulokowane w paragrafie 905.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie nie ma uprawnień do dokonywania powszechnie, obowiązującej wykładni przepisów prawa. W związku z tym niniejsze wyjaśnienie należy traktować jako stanowisko Izby, które nie jest wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnienia, jak również dla organów rozstrzygających w konkretnych sprawach.

{Urząd Gminy Garwolin, 2020-09-09, sygn.}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie, 2020-10-07, sygn. WA.43.48.2020}