Stanowisko RIO Zielona Góra:
W odpowiedzi na Pana wniosek z dnia 25 lipca 2018 r. (data wpływu do Izby) informuję, że zgodnie z art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (j.t. Dz.U. z 2016 r., poz. 561), do zadań izby należy udzielanie wyjaśnień na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 ww. ustawy w zakresie spraw dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych.
Wniosek nie może jednak dotyczyć prośby o wskazanie sposobu rozwiązywania konkretnej, indywidualnej sprawy.
Wnioskujący (będący kierownikiem jednostki lub osobą działającą z upoważnienia kierownika jednostki) wskazuje konkretny przepis lub przepisy z zakresu finansów publicznych – którego (których) stosowanie rodzi wątpliwości i ma być przedmiotem wyjaśnień Izby.
Wyjaśnienia udzielane przez Izbę – nie są wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnień i nie stanowią również wykładni obowiązujących przepisów prawa w zakresie opisywanym w danym wniosku.
Zakres merytoryczny Pana wniosku dotyczy wskazania sposobu rozwiązania konkretnej, indywidualnej sprawy dotyczącej tego w jakiej wysokości po dniu 1 lipca 2018 r. należy wypłacić wynagrodzenie Staroście, Wicestaroście, oraz etatowemu członkowi Zarządu Powiatu Słubickiego, czy ma to nastąpić w oparciu o zawartą umowę o pracę, czy zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych?
Ustosunkowując się jedynie ogólnie do sygnalizowanej w Pana piśmie problematyki Izba wskazuje, że zgodnie z treścią art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 02 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r., Nr 78 poz. 483 ze zm.) organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach obowiązującego prawa. Natomiast norma art. 87 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej stanowi, że źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.
Wynagrodzenie osób pełniących funkcję organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego określa uchwała organu stanowiącego, będąca aktem o charakterze wewnętrznym, jednakże kwota wypłacanego wynagrodzenia powinna być zgodna z przepisami powszechnie obowiązującego prawa, w tym ww. rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
Zatem umowy o pracę osób pełniących funkcję organu wykonawczego Powiatu Słubickiego nie powinny w ocenie Izby pozostawać w sprzeczności z przepisami powszechnie obowiązującego prawa, a ponadto niezależnie od ich aktualnych zapisów – wypłacając wynagrodzenie osobom wchodzącym w skład Zarządu Powiatu począwszy od lipca 2018 r., należy mieć na względzie obowiązujące od 1 lipca 2018 r. regulacje wynikające z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
Jednocześnie należy stwierdzić, że wypłata wynagrodzenia osobom wskazanym wyżej stanowi ponoszenie wydatków ze środków publicznych podlegające kontroli, zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2017, poz. 2077 ze zm.).
{Starostwo Powiatowe w Słubicach, 2018-07-25, sygn. }
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze, 2018-08-08, sygn. RIO.II.K.071.20.2018}