Stanowisko RIO Kielce:
Wnioskiem z dnia 23.01.2023 roku, doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 26.01.2023 roku, zwróciła się Pani o udzielenie odpowiedzi na pytania:
- czy środki na wypłacenie wynagrodzenia dla kuratora osoby częściowo ubezwłasnowolnionej powinny być wypłacone ze środków własnych gminy czy ze środków budżetu państwa?
- czy wypłacenie wynagrodzeń kuratorów jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej finansowanym z budżetu państwa?
- czy jeśli Sąd przyznał postanowieniem wynagrodzenie miesięczne kuratorowi od 01.10.2019 r. to wobec przedłożenia przez kuratora przedmiotowego postanowienia 12.01.2023 r. wynagrodzenie należy wypłacić od daty określonej w orzeczeniu z wyrównaniem?
- w jakiej sytuacji można powołać się na art. 179 KRO mówiący, że wynagrodzenia nie przyznaje się, jeżeli nakład pracy kuratora jest nieznaczny?
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynikają następujące okoliczności
- MGOPS w Chmielniku ,,decyzją Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 lipca 2022 r. został wskazany jako organ właściwy do skierowania osoby bezdomnej, której ostatnim miejscem zameldowania na pobyt stały była gmina Chmielnik do domu pomocy społecznej dla osób przewlekle psychicznie chorych”.
- Osoba ta jako ubezwłasnowolniona częściowo miała ustanowionego kuratora prawnego, który 12 stycznia 2023 r. przestał do MGOPS Chmielnik wniosek o wypłatę wynagrodzenia okresowego za okres od 01.10.2019 r. W załączeniu przedstawił postanowienie Sądu Rejonowego w Zawierciu z dnia 30 listopada 2022 r. oraz zaświadczenie o ustanowieniu kurateli.
- Z wywiadu środowiskowego przeprowadzonego z podopiecznym wynika, że podopieczny nie posiada żadnego majątku a jedynym źródłem dochodu jest renta socjalna w wysokości 1 217 zł. W kwestionariuszu wywiadu zawarta jest informacja, że kurator nie kontaktuje się z osobą, nad którą sprawuje kuratelę.
W tym miejscu informuję, że zasady udzielania wyjaśnień przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Kielcach określone zostały w Zarządzeniu Nr 2/2012 Prezesa RIO z dnia 12 lipca
2012 roku, zamieszczonym na stronie bip.kielce.rio.gov.pl. (w zakładce: Działalność RIO w Kielcach >> Działalność Informacyjna).
Ww. pismo nie spełnia wymogów formalnych, jakie zostały określone w powołanym wyżej Zarządzeniu Prezesa RIO. W szczególności wniosek ten nie zawiera opisu stanu faktycznego i prawnego ze wskazaniem zaistniałych wątpliwości oraz stanowiska własnego dotyczącego sprawy objętej wnioskiem wraz z opinią radcy prawnego jednostki, stosownie do postanowień § 1 ust. 1 i ust. 2 ww. Zarządzenia.
Udzielając jednak odpowiedzi, informuję że w zakresie pytania 1 i 2 Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach zajęła stanowisko w piśmie skierowanym do Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bielinach z dnia 6.06.2019 r. Wl.44.23.2019, w którym powołując się na wymienione w odpowiedzi stanowiska Ministerstwa Finansów uznała, że wypłacanie wynagrodzeń dla kuratorów osób częściowo ubezwłasnowolnionych nie jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej finansowanym z budżetu państwa i winno być wypłacone ze środków własnych gminy.
Po dacie udzielenia ww. odpowiedzi w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 kwietnia 2021 r. I GSK 635/18 zawarta została teza „Nie sposób przyjąć za prawidłową interpretację, wobec jednoznacznego brzmienia przepisów art.18 i art.53a ustawy o pomocy społecznej, że środki na pokrycie wynagrodzenia kuratora powinny-tak jak środki na wynagrodzenie opiekuna-pochodzić z dotacji rządowej”, która potwierdza stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach.
Odpowiadając na pytanie 3 dotyczące daty od której należy wypłacać wynagrodzenie dla kuratora, wskazać należy, że wiążąca jest data przyznania wynagrodzenia przez sąd w postanowieniu.
Odnośnie odpowiedzi na pytanie 4 informuję, że każde orzeczenie sądu podejmowane na podstawie art. 179 § 2 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego dotyczy konkretnych podmiotów i zapada w określonym stanie faktycznym, a zakres podmiotowo przedmiotowy każdej sprawy wyznacza moc wiążącą danego orzeczenia (art. 365 i 366 k.p.c.). W związku z tym uznając, że pytanie wykracza poza zakres wyznaczony przez art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2022 r. poz.1668), zgodnie z którym do zadań izby należy udzielanie wyjaśnień [….] w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych – odmawiam udzielenia odpowiedzi na to pytanie.
Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.
{RIO Kielce, 2023-02-24, sygn. WI.54.4.2023}