Wymiana niesprawnego pieca gazowego na pompę ciepła w budynku przedszkola/szkoły

Stanowisko RIO Gdańsk:

W odpowiedzi na Pana pismo z dnia 11 października 2022 r., które wpłynęło do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku za pośrednictwem platformy ePUAP w tożsamej dacie, dotyczące problematyki związanej z dopuszczalnością pokrywania ze środków pochodzących z dotacji oświatowej kosztów związanych z wymianą niesprawnego pieca gazowego na pompę ciepła w budynku przedszkola/szkoły, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.


Odnosząc się do poruszonego w niniejszym wniosku zagadnienia w pierwszej kolejności wskazać należy, że zakres zadań, które mogą zostać sfinansowane ze środków pochodzących z dotacji dla szkół i placówek publicznych i niepublicznych prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego został określony, na zasadzie katalogu zamkniętego, w przepisie art. 35 ust. 1 ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 2082 z późn. zm.). Stosownie do treści ww. przepisu dotacje są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Na gruncie ww. przepisu dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na: pokrycie wydatków bieżących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki, w tym na: wskazane w tym przepisie wynagrodzenia oraz sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.), oraz zadania, o którym mowa w art. 83 ust. 6 ustawy z dnia 5 stycznia 2011r. o kierujących pojazdami (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1212 z późn. zm.), a także na pokrycie wskazanych w tym przepisie wydatków na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W ramach ust. 1 pkt 2 ww. art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych sprecyzowano, że do tej ostatniej grupy zalicza się wydatki
obejmujące:

  • książki i inne zbiory biblioteczne,
  • środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w placówkach wychowania przedszkolnego, szkołach i placówkach,
  • sprzęt rekreacyjny i sportowy dla dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, – meble,
  • pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości określonej zgodnie z art. 16f ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości w momencie oddania do używania.

Przywołane wyżej regulacje prawne, w ocenie tut. Izby, powinny być interpretowane w sposób ścisły. Ustawodawca umożliwił finansowanie z dotacji oświatowej wydatków na zakup środków trwałych, lecz tylko do wartości 10.000 zł i po spełnieniu warunków podanych w ww. art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. W przypadku innych środków trwałych, czyli nie spełniających wspomnianych warunków, zdaniem tut. Izby, nie ma przesłanek, aby finansować ich zakup w ramach środków dotacyjnych. Potwierdzeniem tego założenia jest treść art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy Prawo oświatowe, gdzie m.in. postanowiono, że do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie. Powyższego założenia nie zmienia również fakt, że inwestycja ma być dokonana w budynku przedszkola/szkoły, który jest wykorzystywany w realizacji zadań oświatowych, bowiem, jak wyżej wskazano, do zadań organu prowadzącego należy m.in. wykonywanie remontów i zadań inwestycyjnych obiektów szkolnych.


Z przywołanych wyżej względów, w ocenie tut. Izby, co do zasady, nie ma przesłanek umożliwiających pokrycie ze środków pochodzących z dotacji oświatowej, kosztów związanych z wymianą niesprawnego pieca gazowego na pompę ciepła, chyba że zostaną spełnione ww. warunki zawarte w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.


Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

{RIO Gdańsk, 2022-10-28, sygn. RP.0441/in/56/1/2022}