Stanowisko RIO Zielona Góra:
Odpowiadając na Pana wniosek z dnia 11 maja 2018 r. o udzielenie wyjaśnienia w czy Gmina Lubniewice może zastosować wyłączenie z art. 243 ust. 3a ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (tekst jednolity Dz. U. z 2017r., poz. 2077 ze zm.) w sytuacji, w której wysokość dofinansowania odnoszona do wartości netto projektu (bez podatku VAT, który Gmina zamierza odzyskać) stanowi 63,7 %, podczas gdy odnoszona do wartości brutto jest niższa niż 60 %, uprzejmie informuję, co następuje:
Kwestie stosowania wyłączeń z limitu spłaty zobowiązań przy obliczaniu relacji, o której mowa w art. 243 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 ze zm.) są szczegółowo uregulowane w ust. 3-4 tego artykułu. Zgodnie z art. 243 ust. 3 ww. ustawy ograniczenia określonego w ust. 1 nie stosuje się do:
1. spłat rat kredytów i pożyczek zaciągniętych w związku z umową zawartą na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. ł pkt 2, wraz z należnymi odsetkami,
1a. wykupów papierów wartościowych emitowanych w związku z umową zawartą na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, wraz z należnymi odsetkami i dyskontem,
2. poręczeń i gwarancji udzielonych samorządowym osobom prawnym realizującym zadania jednostki samorządu terytorialnego w ramach programu finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 – w terminie nie dłuższym niż 90 dni po zakończeniu programu, projektu lub zadania i otrzymaniu refundacji z tych środków; termin ten nie ma zastosowania do odsetek i dyskonta od zobowiązań zaciągniętych na wkład krajowy, o których mowa w pkt lila.
Natomiast w myśl art. 243 ust. 3a ustawy o finansach publicznych ograniczenia określonego w ust. 1 nie stosuje się także do wykupów papierów wartościowych, spłat rat kredytów i pożyczek wraz z należnymi odsetkami i dyskontem, odpowiednio emitowanych lub zaciągniętych w związku z umową zawartą na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego w co najmniej 60% ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w części odpowiadającej wydatkom na wkład krajowy finansowanych tymi zobowiązaniami. W przypadku programu, projektu lub zadania przynoszącego dochód, poziom finansowania ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, ustala się po odliczeniu zdyskontowanego dochodu obliczanego zgodnie z przepisami Unii Europejskiej dotyczącymi takiego programu, projektu lub zadania, a kwotę wydatków na wkład krajowy ustala się w wysokości jaka wynikałaby, gdyby poziom finansowania ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, obliczony został bez uwzględnienia zdyskontowanego dochodu.
Jak wynika z wyżej powołanych przepisów jednostka samorządu terytorialnego może skorzystać z przedmiotowego wyłączenia po spełnieniu określonych warunków. Stosowanie art. 243 ust. 3a ustawy o finansach publicznych przewidującego wyłączenia spłat zobowiązań (należność główna, odsetki, dyskonto) finansujących wydatki ponoszone w ramach wkładu krajowego, ograniczone zostało do wydatków wynikających z umowy o dofinansowanie, o której mowa w art. 206 ustawy o finansach publicznych, zawartej po 1 stycznia 2013 r. i poniesionych po tym dniu. Wyłączenie dotyczy jedynie tych programów, projektów lub zadań, które korzystają z dofinansowania na poziomie co najmniej 60% ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych i odpowiada tej części wydatków na wkład krajowy, które finansowane są tymi zobowiązaniami dłużnymi.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze podziela stanowisko Burmistrza Lubniewic wyrażone we wniosku z dnia 11 maja 2018r., iż wyłączenie może być stosowane przez cały okres realizacji inwestycji, a także w czasie wykupu obligacji wyemitowanych na finansowanie wkładu własnego Gminy, gdy poziom dofinansowania z Unii Europejskiej przekracza 60% wydatków netto projektu, podczas gdy odnoszony do wartości brutto jest niższy niż 60 % . Podatek VAT, jako wydatek niepodlegający dofinansowaniu zostanie przez Gminę odliczony w całości.
Wskazać przy tym należy, że podatek VAT z punktu widzenia budżetu i planowanej do realizacji przez Gminę inwestycji jest neutralny, gdyż płatność za fakturę VAT nastąpi na rzecz wykonawcy zadania, a następnie zostanie odliczony przez Gminę od podatku należnego. Podatek VAT podlegający odliczeniu nie zwiększy także wartości początkowej środka trwałego.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze zwraca uwagę, że jednostka samorządu terytorialnego powinna stosować wyłączenia z limitu zobowiązań każdorazowo, gdy wystąpią okoliczności pozwalające na ich zastosowanie, bez względu na fakt spełnienia wskaźnika przed dokonaniem tych wyłączeń.
Jednocześnie Regionalna Izba Obrachunkowa wskazuje, że przedstawione stanowisko nie stanowi opinii prawnej ani wiążącej wykładni przepisów prawa, ale prezentuje wyłącznie pogląd Izby na zagadnienia przedstawione w Pana piśmie.
{Urząd Gminy Lubniewice, 2018-05-11, sygn. }
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze, 2018-06-04, sygn. RIO.II.K.071.11.2018}