Stanowisko RIO Białystok:
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, udzielając odpowiedzi na wniosek z dnia 02.09.2019 roku i zawarte w nim zagadnienia prawne, uprzejmie wyjaśnia co następuje.
Przepisy art. 35 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. poz. 2203 ze zm.), wprowadzają zasady wydatkowania dotacji na uczniów i wychowanków posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, uczestników zajęć rewalidacyjno – wychowawczych oraz na uczniów oddziałów integracyjnych w szkołach. Zgodnie z przywołanymi przepisami, dotacja przekazana na uczniów i wychowanków z orzeczeniami, może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z organizacją kształcenia specjalnego oraz organizacją zajęć rewalidacyjno – wychowawczych.
W przypadku przedszkoli ogólnodostępnych lub integracyjnych, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych niebędących szkołami specjalnymi, innych form wychowania przedszkolnego oraz szkół niebędących szkołami specjalnymi, wydatki te obejmują:
1. wydatki na realizację zadań wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeniach o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych programach zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego oraz indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych. o których mowa w art. 127 ust. 3 ustawy – Prawo oświatowe, oraz zapewnienie warunków ich realizacji. Są to wydatki wynikające bezpośrednio z przyjęcia do placówek uczniów z niepełnosprawnościami, dotyczące np. zatrudnienia nauczyciela wspomagającego, pomocy nauczyciela dla ucznia niepełnosprawnego, pedagoga specjalnego, zakupu specjalistycznych pomocy dydaktycznych dla dzieci niepełnosprawnych, remontu toalety w związku z przyjęciem do placówki dziecka niepełnosprawnego i inne. Katalog wydatków nie jest zamknięty, pamiętać jednak należy, że głównym kluczem kwalifikowania wydatku jest ocena tego. czy fakt jego poniesienia wynika bezpośrednio z przyjęcia do placówki dziecka z orzeczeniem.
2. wydatki na realizację zadań innych niż wymienione w punkcie 1. przy czym w przypadku szkól niebędących szkołami specjalnymi (jak w analizowanym stanie taktycznym) – limit wydatków na realizację innych zadań ponoszonych w ramach dotacji przekazanej na uczniów niepełnosprawnych obliczany jest indywidualnie dla każdej szkoły, na podstawie wskaźnika Winne określonego wzorem zawartym w art. 35 ust. 5 pkt 4 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Wzór ten pozwala na wyliczenie limitu kwoty tych wydatków w ujęciu roczny m, możliwej do rozliczenia w ramach dotacji na dzieci niepełnosprawne. Wysokość tej kwoty może być obliczona dopiero po zamknięciu roku budżetowego.
Reasumując należy wskazać, że do wydatków na kształcenie specjalne zaliczają się wyłącznie wydatki na zadania wynikające z realizacji zaleceń zawartych między innymi w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego (bez uwzględnienia wydatków finansowanych w ramach podstawowej kwoty subwencji naliczanej standardem finansowym A). Jednak ustawodawca pod pewnymi warunkami dopuszcza także finansowanie z dotacji na uczniów niepełnosprawnych innych wydatków niż związane z realizacją zadań związanych organizacją kształcenia specjalnego czy organizacją zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Szkoły na realizację zadań innych, niż określone w art. 35 ust 5 pkt. 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych będą mogły sfinansować z dotacji na uczniów niepełnosprawnych, przy czym wydatki te wyrażone są specjalnym wzorem, określającym proporcję tych wydatków do całości dotacji na szkołę. Sam wzór i jego wyjaśnienia zostały opisane w art. 35 ust. 5 pkt. 4 wyżej przytoczonej ustawy. Dokonując wydatków z dotacji na uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego poza realizacją zaleceń z orzeczenia należy również mieć na uwadze przepisy art. 35 ust 1, 2 i 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, w którym określone są ogólne zasady i wskazówki wydatkowania dotacji, obowiązujące wszystkie podmioty, otrzymujące i wydatkujące dotacje oświatowe, także w zakresie dotacji na kształcenie specjalne.
Oznacza to. że z dotacji udzielonej z rozdziału 80150 mogą być poniesione tzw. „inne wydatki” tj. na realizacje zadań innych niż wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego.
W obecnie obowiązującym porządku prawnym brak jest podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej wykładni przepisów prawa. Wobec powyższego niniejsze stanowisko w sprawie proszę potraktować jako niewiążącą opinie prawną.
{Urząd Gminy Suwałki, 2019-09-02, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, 2019-09-27, sygn. RIO.II-025-26/19}