Stanowisko RIO Szczecin:
Odpowiadając na wniosek Pana Burmistrza z dnia 28 lipca 2021 r. (znak: SK.3021.1.2021.AMI) w sprawie udzielenia wyjaśnień stosowania przepisów o finansach publicznych, w zakresie wykazywania w uchwale budżetowej źródeł finansowania deficytu budżetu w kontekście danych wynikających ze sprawozdania Rb-NDS o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego oraz bilansu z wykonania budżetu jst uprzejmie informuję, co następuje.
Regulacja zawarta w art. 217 ust. 2 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 305) wskazuje, iż źródłami finansowania deficytu są przychody m.in. pochodzące z:
– nadwyżki budżetu jednostki samorządu terytorialnego z lat ubiegłych, pomniejszonej o środki określone w art. 217 ust. 2 pkt 8;
– wolnych środków jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wynikających z rozliczeń wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych;
– niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach oraz wynikających z rozliczenia środków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i dotacji na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem tych środków.
W ocenie Izby w przywołanym przepisie wyliczenie źródeł pokrycia deficytu wskazuje na ich rozłączność oraz traktowanie każdego z nich w sposób indywidualny. Powyższe możliwe jest dzięki przyjętym w jednostce rozwiązaniom ewidencyjno-księgowym, umożliwiającym ich wyodrębnienie.
Izba w ramach działalności nadzorczej nie posiada narzędzi, które pozwalałyby na weryfikację przedstawionych wartości w planie przychodów. Z uwagi na brak konkretnych rozwiązań, zarówno w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2020 r. poz. 217 z poź. zm.), jak i w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2020 r. poz. 1564 z późn. zm.), możliwa jest jedynie analiza ogólnej kwoty środków pozostających do dyspozycji jst. Zgodnie z praktyką podstawą wyliczenia przychodów pochodzących z rozliczenia budżetu są sprawozdania statystyczne oraz bilans z wykonania budżetu.
Wobec powyższego wskazanie źródeł pokrycia deficytu budżetu gminy należy do organów odpowiadających za kształt finansowych aktów planistycznych jednostki w oparciu o dane wynikające z prowadzonej ewidencji księgowej.
{Urząd Gminy Mirosławiec, 2021-07-28, sygn. SK.3021.1.2021.AMI}
{RIO Szczecin, 2021-08-17, sygn. WI.0542.PZ.3.EB.2021}