Wykazywanie w RB-27S skutków zwolnień wynikających z art. 6k ust. 4 i 4a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

Stanowisko RIO Olsztyn:

W odpowiedzi na pismo z dnia 27 kwietnia 2021 r., nr PiO.310.2.2021 LS. /data wpływu 5 maja 2021 r./, w sprawie wykazywania w sprawozdaniu Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego skutków zwolnień wynikających z art. 6k ust. 4 i 4a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach /Dz. U. z 2020 r., poz. 1439 ze zm./ zwanej dalej u.c.p.g., Regionalna Izba Obrachunkowa w Olsztynie wyjaśnia, co następuje:

W myśl przepisu art. 6k ust. 4 i 4a u.c.p.g., rada gminy w drodze uchwały:

– może zwolnić w całości lub w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w części dotyczącej gospodarstw domowych, w których dochód nie przekracza kwoty uprawniającej do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, o której mowa wart. 8 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 i 2369), lub rodziny wielodzietne, o których mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1348 i 2400) oraz

– zwalnia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, proporcjonalnie do zmniejszenia kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z gospodarstw domowych.

Załącznik nr 36 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej z dnia 9 stycznia 2018 r. /Dz.U. z 2020 r., poz. 1564 ze zm./ w rozdziale 1 zawiera instrukcję sporządzania sprawozdania Rb-27S z wykonywania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 10 załącznika, sprawozdanie jednostkowe z wykonania planu dochodów budżetowych z tytułu podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego, sporządza się na podstawie danych księgowości podatkowej i w kolumnie 13 „Skutki udzielonych ulg i zwolnień…” wykazuje się (bez ulg i zwolnień ustawowych) skutki finansowe wynikające ze zwolnień i ulg w podatkach i opłatach wprowadzonych przepisami uchwał rad gmin lub miast na prawach powiatu, wydanymi na podstawie ustawowych upoważnień.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 6 k ust. 4 u.c.p.g. nie jest zwolnieniem ustawowym. By mówić o zwolnieniu ustawowym, przepis ustawy powinien wynikać wprost z ustawy, nie pozostawiając możliwości decydowania o wprowadzeniu zwolnienia przez radę. Z powyższego przepisu wynika, że organ stanowiący może uchwalić przedmiotowe zwolnienie w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W związku z powyższym zwolnienie z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w części dotyczącej gospodarstw domowych, w których dochód nie przekracza kwoty uprawniającej do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, lub rodziny wielodzietne, o których mowa w ustawie o Karcie Dużej Rodziny, wykazuje się w kolumnie 13 „Skutki udzielonych ulg i zwolnień obliczone za okres sprawozdawczy [bez ulgi zwolnień ustawowych)” sprawozdania Rb-27S.
W przypadku ujęcia skutków zwolnień wynikających z przepisu art. 6k ust. 4a u.c.p.g. wypowiedziało się Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 30 marca 2021 r., nr ST2.4761.43.2021, w którym zgodnie z treścią, skutki ustalonego przez radę gminy zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym należy wykazać w kolumnie 13 „Skutki udzielonych ulg i zwolnień obliczone za okres sprawozdawczy (bez ulg i zwolnień ustawowych) sprawozdania Rb-27S.

W tym miejscu należy wskazać, że Izba nie ma uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa. W związku z tym niniejsze wyjaśnienie należy potraktować, jako stanowisko Izby, które nie jest wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnienia, jak również dla organów rozstrzygających w konkretnych sprawach.

{Urząd Gminy Stawiguda, 2021-04-27, sygn. PiO.310.2.2021 LS}
{RIO Olsztyn, 2021-05-27, sygn. RIO.III.072-47/2021}