Stanowisko RIO Łódź:
W odpowiedzi na pismo pana Starosty z dnia 10 sierpnia 2011 roku, znak: KP.1713.6.2011, dotyczące możliwości finansowania ze środków z dotacji przekazywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego szkołom niepublicznym o uprawnieniach szkół publicznych, wydatków związanych z reklamą i promocją tych szkół uprzejmie informuję, że dotacje wynikające z art. 90 ust 3d ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań szkoły lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. Dotacje te mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkoły lub placówki. Zdaniem Izby przepis ten jest precyzyjny i wskazuje wyraźnie na jakie cele dotacja może być wykorzystana są to cele ściśle związane z procesem kształcenia poszczególnego ucznia. Cel taki wynika również z przesłanek stanowiących podstawę naliczania wielkości dotacji (którą ustala się jako iloczyn liczby uczniów i kwoty przewidzianej na każdego wychowanka w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego, która jest podmiotem dotującym), jak i jej rozliczania.
W konsekwencji, w ocenie Izby, kosztów rozpowszechniania informacji o ofercie edukacyjnej, mających charakter reklamy szkoły, nie można zaliczyć do bezpośrednio związanych z procesem kształcenia, a tym samym nie ma możliwości kwalifikowania kosztów reklamy w rozliczeniu dotacji przyznawanej na podstawie art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty.
{RIO Łódź, 2011-08-12, sygn. WA 4120-15/2011/w/}