Wydatki ponoszone przez niepubliczne przedszkola w ramach dotacji oświatowej

Stanowisko RIO Zielona Góra:

W nawiązaniu do wniosku o udzielenie wyjaśnień dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych, skierowanego do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze na podstawie art. 13 pkt. 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (j.t. Dz. U. z 2022 r. poz. 1668) z dnia 20 października 2022 r. w sprawie wydatków ponoszonych przez niepubliczne przedszkola w ramach dotacji oświatowej, informuję.

W myśl przepisu art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 2082 ze zm.), dotacje, o których mowa w art. 15, art. 16, art. 17, art. 18, art. 19, art. 20, art. 21, art. 25, art. 26, art. 28-31a i art. 32, są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Dotacje te mogą być wykorzystane wyłącznie na wskazane tym przepisem wydatki, w tym na pokrycie wydatków bieżących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki, w tym na:

a) roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej na podstawie umowy o pracę w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce w przeliczeniu na maksymalny wymiar czasu pracy – w wysokości nieprzekraczającej:

– 250% 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego, o którym mowa w art. 30 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.), zwanej dalej „Kartą Nauczyciela” – w przypadku publicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek oraz niepublicznych przedszkoli, o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań, oddziałów przedszkolnych w niepublicznych szkołach podstawowych, o których mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań,

– 150% 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego, o którym mowa w art. 30 ust. 3 pkt 4 Karty Nauczyciela – w przypadku niepublicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w niepublicznych szkołach podstawowych i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego niewymienionych w tiret pierwszym, oraz niepublicznych szkół i placówek,

aa) roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej na podstawie umowy cywilnoprawnej w publicznym lub niepublicznym przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce oraz osoby fizycznej prowadzącej publiczne lub niepubliczne przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę lub placówkę, jeżeli odpowiednio pełni funkcję dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki albo prowadzi zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego – w wysokości nieprzekraczającej odpowiednio kwot określonych w lit. a,

b) sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe, oraz zadania, o którym mowa w art. 83 ust. 6 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2021 r., poz. 1212).

W świetle powyższego wydaje się, że wszelkiego rodzaju zakupy towarów i usług związane z bieżącą działalnością placówki, a niezbędne dla zachowania właściwych standardów dydaktyki wychowania i opieki mogą być finansowane z dotacji, pod warunkiem oczywiście, że na ich finansowanie nie zostały przeznaczone środki czesnego wpłacanego przez rodziców.

Wskazane we wniosku o udzielenie wyjaśnień rodzaje wydatków finansowanych z dotacji oświatowej, tj.:

  •  koszty zakupu poczęstunków w postaci cukierków, tortów oraz dodatkowych gadżetów (np. tzw. rogów obfitości) uznając ten wydatek jako funkcję społeczną przedszkola, by przedszkole dobrze kojarzyło się nowym uczniom lub funkcję prozdrowotną, by pokazać, że słodycze są dobre, ale tylko w małych ilościach i z okazji jakiejś uroczystości;
  • koszty wynajmu dmuchańców w celu urozmaicenia np. Międzynarodowego Dnia Dziecka, Dnia Przedszkolaka lub festynów;
  •  koszty organizacji kolacji wigilijnej dla dzieci niepublicznego przedszkola, dostarczonej przez firmę cateringową (usługa gastronomiczna), wskazując, że podstawą zaliczenia takiego kosztu do rozliczenia będzie szerzenie tradycji religijnych;
  •  koszty transportu na wycieczkę organizowaną przez podmiot niepubliczny tj. dojazd na basen, czy wycieczkę do lasu wskazując, że jest to koszt związany z zajęciami edukacyjnymi;
  •  koszty zajęć na basenie, które w rzeczywistości są poszerzeniem oferty edukacyjnej przedszkola,

mogą być związane z realizacją zadań placówek wychowania przedszkolnego w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, o ile statut przedszkola to przewiduje. W orzecznictwie wskazuje się, że dotacja ma być przeznaczona bezpośrednio na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki. Brak jest natomiast zamkniętego katalogu określonego przez ustawodawcę wydatków jakie można pokrywać z dotacji. Decyzje dotyczące poniesienia wydatków muszą spełniać cel wynikający z art. 35 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych i równocześnie powinny być poprzedzone analizą zadań statutowych przedszkola i ewentualnie dokonywane w porozumieniu z organem dotującym.

Jednocześnie wskazuję, że stanowisko zaprezentowane w piśmie nie jest prawnie wiążącą wykładnią obowiązujących przepisów prawa, a stanowi jedynie pogląd Izby w zakresie zagadnień objętych zapytaniem.

{RIO Zielona Góra, 2022-11-21, sygn. RIO.II.K.061.14.2022}