Wsparcie finansowe dla szpitala z wpływów za wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych

Stan faktyczny:

Dyrektor Szpitala powiatowego powołując się na art. 1 14 ust. 1 Ustawy z dnia. 15 kwietnia. 2011. r; o działalności leczniczej oraz art. 2 ust. . 1. Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zwróci-t się z wnioskiem do Przewodniczącej Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych o udzielenie wsparcia finansowego na zakup aparatury i sprzętu medycznego w celu zwiększenia dostępności pomocy rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych oraz ich rodzin. W uzasadnieniu powołuje się na fakt wieloletniej realizacji świadczeń zdrowotnych osobom uzależnionym Wskazując, że alkoholizm i narkomania mają także negatywny wpływ na układ sercowo—naczyniowy, nerwowy, immunologiczny czy pokarmowy. A niwelowanie skutków nadużywania substancji psychoaktywnych. oraz szkód tym powodowanych wymaga odpowiedniej pomocy leczniczej, terapeutycznej i rehabilitacyjnej. Doposażenie szpitala pozwoli na zwiększenie jakości i dostępności świadczeń zdrowotnych udzielanych także mieszkańcom Gminy Moskorzew w tym osobom uzależnionym i ich rodzinom.

Gmina Moskorzew (Gminna Komisja Rozwiazywania Problemów Alkoholowych) ma wątpliwość czy realizując zadania własne gminy w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych ma. możliwość udzielić wsparcia dla Szpitala w formie dotacji bądź zakupu aparatury i sprzętu medycznego w celu przekazania go do szpitala z opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż alkoholu.

Pytanie:

Czy Gmina Moskorzew może udzielić wsparcia finansowego dla szpitala powiatowego na zakup aparatury i sprzętu medycznego w celu zwiększenia dostepności pomocy rehabilitacyjnej dla. osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych oraz ich rodzin. z wpływów z tytułu opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż.
napojów alkoholowych?

Jeżeli tak to czy może zrealizować to wsparcie w formie dotacji dla Powiatu Włoszczowskiego jako organu prowadzącego szpital bądź w formie zakupu sprzętu i przekazania go wnioskodawcy?

Stanowisko własne:

W ocenie gminy Moskorzew nie ma możliwości udzielenia wsparcia finansowego dla szpitala powiatowego na zakup aparatury i Sprzętu medycznego w celu zwiększenia dostępności pomocy rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych oraz ich rodzin z wpływów z tytułu opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

Zgodnie z Gminnym Programem Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii Gminna Komisja RPA podejmuje współpracę z. ośrodkami terapii uzależnień i współuzależnień, placówkami lecznictwa odwykowego i ośrodkami zdrowia. Szpital powiatowy wraz z oferowanymi świadczeniami zdrowotnymi nie wpisuje się w charakter świadczeń dedykowanych dla leczenia.
osób uzależnionych od alkoholu tak jak placówki leczenia uzależnienia (poradnie terapii uzależnienia od alkoholu i współuzależnienia, poradnie leczenia uzależnień, całodobowe oddziały terapii uzależnienia od alkoholu, całodobowe oddziały leczenia uzależnień, dzienne oddziały terapii uzależnienia od alkoholu, dzienne oddziały leczenia uzależnień, oddziały leczenia alkoholowych zespołów abstynencyjnych. oraz hostele dla osób uzależnionych od alkoholu). W związku z powyższym szpital powiatowy wraz z oferowanymi świadczeniami zdrowotnymi nie może być beneficjentem środków z wpływów z tytułu opłat. za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych z przeznaczeniem na zakup aparatury i sprzętu medycznego w celu zwiększenia dostępności pomocy rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych.

Stanowisko RIO Kielce:

Szanowny Panie Wójcie, wnioskiem z dnia 19.01.2021 roku, doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach wdacie 19.01.2021 roku, zwrócił się Pan o udzielenie odpowiedzi na pytanie:

1. Czy Gmina Moskorzew może udzielić wsparcia finansowego dla szpitala powiatowego na zakup aparatury i sprzętu medycznego w celu zwiększenia dostępności pomocy rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych oraz ich rodzin z wpływów z tytułu opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych?

Z opisu stanu faktycznego wynika, że w ocenie szpitala wnioskowane doposażenie pozwoli na zwiększenie jakości i dostępności świadczeń zdrowotnych udzielanych także mieszkańcom Gmina Moskorzew, w tym osobom uzależnionym i ich rodzinom.

Odpowiadając na powyższe pytanie, wskazać należy na następujące okoliczności.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 2277 ze zm.), dalej u.w.t.p.a. -prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gmin. W szczególności zadania te obejmują zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu,

Jak wynika z art, 41 ust. 2 u.w.t.p.a., realizacja zadań, o których mowa w ust. 1, jest prowadzona w postaci gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych stanowiącego część strategii rozwiązywania problemów społecznych, uchwalanego corocznie przez radę gminy.

Zatem to rada gminy w uchwalanym corocznie gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych określa przyjęte do realizacji przedsięwzięcia, stanowiące uszczegółowienie zakresu działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych, w tym zadań wynikających z art. 41 ust. 1 pkt 1 u.w.t.p.a.

Przedsięwzięcia dotyczące zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu są realizowane przez wyspecjalizowane w tym zakresie jednostki, ale mogą być również realizowane np. przez szpitale powiatowe.

We wniosku o udzielenie wyjaśnienia zawarto informację, że zgodnie z Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii, Gminna Komisja RPA podejmuje współpracę z ośrodkami terapii uzależnień i współuzależnień, placówkami lecznictwa odwykowego i ośrodkami zdrowia. Szpital powiatowy wraz z oferowanymi świadczeniami zdrowotnymi nie wpisuje się w charakter świadczeń dedykowanych dla leczenia osób uzależnionych od alkoholu tak jak placówki leczenia uzależnień.

Należy jednak zauważyć, że we wniosku o udzielenie wyjaśnienia nie wyszczególniono aparatury i sprzętu medycznego o który wnioskuje Dyrektor Szpitala oraz nie wskazano na czym miałoby polegać zwiększenia dostępności pomocy rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych.

W ocenie Izby przed ostatecznym rozpatrzeniem wniosku, należy uzyskać od Szpitala szczegółowe informacje pozwalające obiektywnie ustalić, czy wnioskowany zakup aparatury i sprzętu medycznego będzie miał wpływ na zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu, stosownie do postanowień GPPiRPA Gminy Moskorzew oraz art. 41 ust. 1 pkt 1 u.w.t.p.a.

Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

{Urząd Gminy w Moskorzewie, 2021-01-19, sygn. -}
{RIO Kielce, 2021-02-01, sygn. WI.54.4.2021}