Ustalenie wynagrodzenia wójta gminy

Stanowisko RIO Zielona Góra:

W odpowiedzi na wniosek Pana Przewodniczącego z dnia 26 lipca 2018 r. o udzielenie wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych, skierowany do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze na podstawie art. 13 pkt. 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r., poz. 561) dotyczący rozstrzygnięcia sprawy wysokości wynagrodzenia Wójta Gminy wyjaśniam co następuje:

Zgodnie z art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r., poz. 561) do zadań izby należy udzielanie wyjaśnień na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 ww. ustawy, w zakresie spraw dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych. Wniosek nie może jednak dotyczyć prośby o wskazanie sposobu rozwiązywalna konkretnej, indywidualnej sprawy.

Zakres merytoryczny Pana wniosku dotyczy rozstrzygnięcia przez Izbę cyt.: „konieczności podejmowania przez Radę Gminy w Świdnicy nowej uchwały w sprawie wynagrodzenia Wójta w sytuacji, gdy dotychczasowa uchwała Rady Gminy w tym zakresie nadal pozostaje w obrocie prawnym i nie została z niego wyeliminowana przez organy nadzoru, sądy administracyjne, przez prawodawcę czy też przez Radę Gminy” oraz cyt.: „konieczności uwzględniania w nowej uchwale Rady Gminy w Świdnicy w sprawie wynagrodzenia Wójta okresu wypowiedzenia wynikającego z art. 42 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy”3, a także konieczności cyt.: „bezpośredniego stosowania nowego rozporządzenia płacowego pomimo braku nowej uchwały Rady Gminy w Świdnicy w sprawie wynagrodzenia Wójta”.

Ustosunkowując się do sygnalizowanej w Pana piśmie problematyki Izba wskazuje, że dla rozstrzygnięcia sprawy istotne jest ustalenie w trybie nadzoru zgodności aktualnej uchwały Rady Gminy Świdnica w zakresie ustalenia wynagrodzenia Wójtowi Gminy z obowiązującymi aktami prawnymi, na podstawie których organ stanowiący Gminy powinien takie wynagrodzenie ustalić. Kompetencje w zakresie badania uchwał w trybie nadzoru dotyczących ustalenia wynagrodzenia wójta gminy (burmistrza, prezydenta miasta) należą zgodnie z normą art. 86 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedli. Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.) do wojewody.

Wskazując na powyższe, Izba akcentuje, że zgodnie z treścią art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r., Nr 78 poz. 483 ze zm.) organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach obowiązującego prawa. Natomiast norma art. 87 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej stanowi, że źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Wynagrodzenie osób pełniących funkcję organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego określa uchwała organu stanowiącego, będąca aktem o charakterze wewnętrznym, jednakże kwota wypłacanego wynagrodzenia musi być zgodna z przepisami powszechnie obowiązującego prawa, w tym rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

Jednocześnie należy stwierdzić, że dokonywanie wydatków ze środków publicznych podlega kontroli, zgodnie z art.44 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r., poz.2077 z późn. zm.).

Wyjaśnienia udzielane przez Izbę – nie są wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnień i nie stanowią również wykładni obowiązujących przepisów prawa w zakresie opisywanym w danym wniosku.

{Urząd Gminy Świdnica, 2018-07-26, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze, 2018-08-08, sygn. RIO.II.K.071.21.2018}