Stanowisko RIO Zielona Góra:
Odpowiadając na Pani wniosek z dnia 5 lipca 2018r. (data wpływu do Izby) informuję, że zgodnie z art. 13 piet 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (j.t. Dz. U. z 2016 r., poz. 561), do zadań izby należy udzielanie wyjaśnień na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 ww. ustawy w zakresie spraw dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych.
Wniosek nie może dotyczyć prośby o wskazanie sposobu rozwiązywania konkretnej, indywidualnej sprawy.
Wnioskujący (będący kierownikiem jednostki lub osobą działającą z upoważnienia kierownika jednostki) wskazuje konkretny przepis lub przepisy z zakresu finansów publicznych – którego, których stosowanie rodzi wątpliwości i ma być przedmiotem wyjaśnień Izby,
Wyjaśnienia udzielane przez Izbę – nie są wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnień i nie stanowią również wykładni obowiązujących przepisów prawa w zakresie opisywanym w danym wniosku.
Zakres merytoryczny Pani wniosku dotyczy wskazania sposobu rozwiązania czterech konkretnych, indywidualnych spraw dotyczących:
po pierwsze cyt.: „Czy w świetle art. 54 ustawy o finansach publicznych skarbnik (główny księgowy) powiatu ma prawo złożyć podpis, potwierdzający wstępną kontrolę listy płac za miesiąc lipiec oraz za miesiące następne, sporządzonej zgodnie ze stawkami określonymi w Uchwale Nr 57/X/2015 Rady Powiatu Gorzowskiego w sprawie wynagrodzenia Starosty Gorzowskiego, stanowiącej dokument, na podstawie, którego dokonuje się wypłaty wynagrodzenia Staroście i tym samym potwierdzić, że nie zgłasza zastrzeżeń do przedstawionej przez właściwych rzeczowo pracowników oceny prawidłowości tej operacji i jej zgodności z prawem”?;
po drugie, cyt.: „Czy wypłata wynagrodzenia ustalonego na podstawie Uchwały Nr 57/X/2015 Rady Powiatu Gorzowskiego z dnia 30 września 2015 w sprawie wynagrodzenia Starosty Gorzowskiego, w wysokości wyższej niż pułap określony w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 roku w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych stanowić będzie naruszenie dyscypliny finansów publicznych w świetle art. 11 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych i kto będzie odpowiedzialny za naruszenie”?;
po trzecie, cyt.: „Jakie należy wypłacić wynagrodzenie dla Starosty Gorzowskiego i na podstawie jakiego dokumentu w lipcu i w następnych miesiącach w przypadku, gdy
Rada Powiatu nie podejmie uchwały zmieniającej wynagrodzenie zgodnie z nowym rozporządzeniem RM”?;
po czwarte, cyt.: „Czy pracownik sporządzając listę płac może sam zmienić wynagrodzenie zasadnicze, zgodnie z nowym rozporządzeniem Rady Ministrów, co z pozostałymi składnikami wynagrodzenia- kto je ustala”?
Ustosunkowując się jedynie ogólnie do sygnalizowanej w Pani piśmie problematyki Izba wskazuje, że na przedstawione przez Panią pytania i wynikające z nich ewentualne skutki odpowiedzialności z zakresu ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – istotne jest ustalenie w trybie nadzoru zgodności aktualnej Uchwały Rady Powiatu Gorzowskiego w zakresie ustalenia wynagrodzenia przewodniczącemu Zarządu Powiatu z obowiązującymi aktami prawnymi, na podstawie których organ stanowiący Powiatu powinien takie wynagrodzenie ustalić.
Kompetencje w zakresie badania uchwal w trybie nadzoru dotyczących ustalenia wynagrodzenia przewodniczącego zarządu powiatu należą, zgodnie z normą art. 76 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 995 z późn.zm.) do wojewody.
W związku z powyższym Izba akcentuje, że zgodnie z treścią art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 02 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r., Nr 78 poz.483 ze zm.) organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach obowiązującego prawa. Natomiast norma art. 87 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej stanowi, że źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.
Wynagrodzenie osób pełniących funkcję organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego określa uchwała organu stanowiącego, będąca aktem o charakterze wewnętrznym, jednakże kwota wypłacanego wynagrodzenia musi być zgodna z przepisami powszechnie obowiązującego prawa, w tym ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
Natomiast, co do możliwości naruszenia dyscypliny finansów publicznych – należy podkreślić, że możliwość naruszenia dyscypliny finansów publicznych i ewentualna odpowiedzialność z tego tytułu może powstać wyłącznie w oparciu o określony stan faktyczny i prawny, który podlega procedurze zawartej w przepisach wcześniej przywołanej ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (j.t. Dz.U. z 2017 r., poz.1311 ze zm.).
Ustawa ta określa zakres podmiotowy i przedmiotowy oraz zasady tej odpowiedzialności.
Jednocześnie należy stwierdzić, że dokonywanie wydatków ze środków publicznych podlega kontroli, zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2017, poz.2077 ze zm.).
{Starostwo Powiatowe w Gorzowie Wlkp., 2018-07-03, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze, 2018-07-27, sygn. RIO.II.K.071.14.2018}