Ustalenie wynagrodzenia starosty

Stanowisko RIO Zielona Góra:

W odpowiedzi na Pana wniosek z dnia 28 czerwca 2018 r.(data wpływu do Izby) informuję, że zgodnie z art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (j.t. Dz. U. z 2016 r., poz. 561), do zadań izby należy udzielanie wyjaśnień na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 ww. ustawy w zakresie spraw dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych.

Wniosek nie może jednak dotyczyć prośby o wskazanie sposobu rozwiązywania konkretnej, indywidualnej sprawy.

Wnioskujący (będący kierownikiem jednostki lub osobą działającą z upoważnienia kierownika jednostki) wskazuje konkretny przepis lub przepisy z zakresu finansów publicznych- którego (których) stosowanie rodzi wątpliwości i ma być przedmiotem wyjaśnień Izby.

Wyjaśnienia udzielane przez Izbę -nie są wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnień i nie stanowią również wykładni obowiązujących przepisów prawa w zakresie opisywanym w danym wniosku.

Zakres merytoryczny Pana wniosku dotyczy wskazania sposobu rozwiązania dwóch konkretnych, indywidualnych spraw dotyczących:

po pierwsze złożenia podpisu przez Skarbnika Powiatu na liście płac za miesiąc lipiec i następne miesiące w sprawie wynagrodzenia Starosty Krośnieńskiego, sporządzonej zgodnie ze stawkami określonymi w Uchwale Rady Powiatu Krośnieńskiego Nr 1/12/2014 w sprawie ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Staroście Krośnieńskiemu, którym to podpisem jednocześnie potwierdzi, że zgodnie z treścią art. 54 ust. 3 ustawy o finansach publicznych (j.t. Dz. U. z 2017 r., poz. 2077 ze zm.) dokonał wstępnej kontroli tej listy płac i również potwierdzi, że nie zgłasza zastrzeżeń do przedstawionej przez właściwych rzeczowo pracowników oceny prawidłowości tej operacji i jej zgodności z prawem;

po drugie, czy wypłata wynagrodzenia ustalonego na podstawie Uchwały Rady Powiatu Krośnieńskiego Nr 1/12/2014 w sprawie ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Staroście Krośnieńskiemu, w wysokości wyższej niż pułap określony w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych stanowić będzie naruszenie dyscypliny finansów publicznych, w świetle art. 11 ust. 1 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych i kto będzie odpowiedzialny za naruszenie dyscypliny?

Ustosunkowując się jedynie ogólnie do sygnalizowanej w Pana piśmie problematyki Izba wskazuje, że na przedstawione przez Pana pytania i wynikające z nich ewentualne skutki odpowiedzialności z zakresu ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – istotne jest ustalenie w trybie nadzoru zgodności aktualnej Uchwały Rady Powiatu Krośnieńskiego w zakresie ustalenia wynagrodzenia przewodniczącemu Zarządu Powiatu z obowiązującymi aktami prawnymi, na podstawie których organ stanowiący Powiatu powinien takie wynagrodzenie ustalić.

Kompetencje w zakresie badania uchwał w trybie nadzoru dotyczących ustalenia wynagrodzenia przewodniczącego zarządu powiatu należy, zgodnie z normą art. 76 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 995 z późn.zm.) do wojewody.

W związku z powyższym Izba akcentuje, że zgodnie z treścią art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 02 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r., Nr 78 poz.483 ze zm.) organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach obowiązującego prawa. Natomiast norma art. 87 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej stanowi, że źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Wynagrodzenie osób pełniących funkcję organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego określa uchwała organu stanowiącego, będąca aktem o charakterze wewnętrznym, jednakże kwota wypłacanego wynagrodzenia musi być zgodna z przepisami powszechnie obowiązującego prawa, w tym ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

Natomiast, co do możliwości naruszenia dyscypliny finansów publicznych – należy podkreślić, że możliwość naruszenia dyscypliny finansów publicznych i ewentualna odpowiedzialność z tego tytułu może powstać wyłącznie w oparciu o określony stan faktyczny i prawny, który podlega procedurze zawartej w przepisach wcześniej przywołanej ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (j.t. Dz.U. z 2017 r., poz.1311 ze zm.).

Ustawa ta określa zakres podmiotowy i przedmiotowy oraz zasady tej odpowiedzialności.

Jednocześnie należy stwierdzić, że dokonywanie wydatków ze środków publicznych podlega kontroli, zgodnie z art.44 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2017, poz.2077 ze zm.)

{Starostwo Powiatowe w Krośnie Odrzańskim, 2018-06-26, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze, 2018-07-27, sygn. RIO.II.K.071.15.2018}